MANGLER:  Statens Havarikommisjon etterlyste fredag en rekke gjenstander som ennå mangler etter Turøy-ulykken. Her et andre trinns reduksjonsgir. Foto: Havarikommisjonen
MANGLER: Statens Havarikommisjon etterlyste fredag en rekke gjenstander som ennå mangler etter Turøy-ulykken. Her et andre trinns reduksjonsgir. Foto: HavarikommisjonenVis mer

Over 100 mennesker har lett etter årsaken til at 13 døde. Nå etterlyser Turøy-letemannskapene denne

Ulykkesområdet frigitt til offentligheten mens Statens Havarikommisjon vurderer flere søk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Den 29. april omkom tretten personer da et helikopter styrtet utenfor Turøy i Hordaland.

Siden den gang har over 100 personer arbeidet med søkt etter restene av Super Puma-helikopteret. Både politi, brannvesen og Forsvaret har vært involvert, og på et tidspunkt var det 26 dykkere i vannet på samme tid.

Dette for å finne ut av årsaken til den mest alvorlige helikopterulykken på nesten 40 år.

Vil avklare årsak Området der helikopteret gikk ned er nå frigitt til offentligheten, noe som har gjort at Statens Havarikommisjon etterspør hjelp fra sivile for å innhente de savnede gjenstandene.

- Å finne disse delene er særdeles viktig for å kunne undersøke årsaken til ulykken. Vi stoppet søket forrige fredag for å rekonsolidere og for å sjekke om vi har gått gjennom samtlige felter både to og tre ganger, sier direktør William Bertheussen i Statens Havarikommisjon.

Han takker Forsvaret, brannvesenet, politiet og alle som har vært med på det som er en av de mest omfattende leteaksjonene Havarikommisjonen har gjennomført noensinne.

Utfordrende terreng Bertheussen understreker likevel at terrenget rundt der ulykken inntraff har gjort søket utfordrende, på tross av bruk av metallsøkere og multistråle-ekkolodd.

Derfor mangler fortsatt flere viktige deler av vraket. Blant de delene som Havarikommisjonen mener kan belyse forholdene rundt ulykken, er forbindelseslinkene mellom girboks og skrog.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Statens Havarikommisjon etterspør også deler av det øvre girsystemet. På de tre bildene gitt ut av kommisjonen er 1. - og 2. trinns reduksjonsgir, samt en løftestag.

- Alle funn av vrakdeler som eventuelt gjøres og kan spores til helikopterulykken bør umiddelbart skylles med ferskvann og påføres en konserverende olje, står det i pressemeldingen til kommisjonen.

Gjenopptar trolig søket Avdelingsdirektør Kåre Halvorsen er pressekontakt for helikopterulykken. Han understreker at å finne de tre gjenstandene er avgjørende for å få et komplett bilde av hvorfor helikopteret gikk ned..

- Nå er området åpnet for fri ferdsel, og derfor har vi bedt om hjelp fra de som kommer til å ferdes i området, sier Halvorsen.

Halvorsen legger til at det er sannsynlig at Havarikommisjonen kommer til å gjenoppta det aktive søket.

- Denne uka har vi jobbet med å få bedre oversikt ved hjelp av nye data fra helikopteret. Slik det ser ut nå, så er det sannsynlig at vi gjenopptar søket etter nye deler av helikopteret, sier Kåre Halvorsen.

Undersøker både i Frankrike og England Turøy-ulykken skjedde etter at helikopteret mistet hovedrotoren og styrtet på en holme øst for Turøy.

Havarikommisjonen er nå i gang med detaljundersøkelser av utvalgte komponenter fra helikopteret. Undersøkelsene pågår både i Norge, England og Frankrike, ifølge kommisjonen.

Den nøyaktige årsaken til at rotoren løsnet er ennå ukjent, men Havarikommisjonen finner ingen tegn til at ulykken skyldtes feil begått av helikopterets mannskap.