Over 1000 mister jobben i Posten

Mellom 1.000 og 1.500 mister jobben, i en storstilt omlegging av posttjenestene her i landet. Tallet på tradisjonelle postkontorer halveres, mens posttjenestene dukker opp i butikker og bedrifter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Økt tilgjengelighet for kundene, reklamerer Posten med når de lanserer sin nye struktur.

Nedbemanningen til tross, det blir lengre åpningstid og flere ekspedisjonssteder etter det nye opplegget.

Det klassiske «fullservice» postkontoret er på vikende front. Den teknologiske utviklingen er hovedårsaken. Antall skranketjenester er mer enn halvert fra 1991 til 1999.

Dessuten kommer bank-, forsikrings- og finanstjenester sterkere inn i Posten, som følge av Postbankens fusjon med DnB.

Til sammen vil det nye ekspedisjonsnettet bestå av 1.500-2.000 poststeder, slik det er foreslått av styret i Posten.

Posten vil nå forhandle fram avtaler med kjeder og leverandører, samt offentlige servicekontorer.

Økonomiske konsekvenser, avtaler med alliansepartnere og endelig forslag til struktur skal legges fram for styret i løpet av første halvår 2000.

Hvor fort et nytt ekspedisjonsnett er på bena er usikkert, men målet er «så snart som mulig».

(NTB)