Over Stig & Stein

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Da de ansatte i Stig og Stein Radiobyrå kom tilbake fra sommerferien, var hele sjappa snudd på hodet: Møblene var borte, og midt i trappa sto en helt ny sjef.

- Velkommen til City-passasjen. Var det vanskelig å finne fram?

For uvitende forbipasserende ser det faktisk ut som om det holdes en storstilt åpning av et splitter nytt firma i Oslo sentrum. Vinduene er dekket av brunt papir med påskriften: «Her åpner vi med radioreklame 2. august». Selv om alle jobbet her før sommerferien, later de som om dette er deres første dag i et helt nytt firma.

LOKALENE ER HELT TOMME, kontorpulter er skrudd fra hverandre og stuet vekk sammen med hyller og datamaskiner. I resepsjonen møtes de ansatte, som i anledning dagen aldri har møtt hverandre før.

Den nye, og meget kreative, daglige lederen Sigmund Falch holder en aldri så liten velkomsttale.

- Her skal vi høyst sannsynlig lage radioreklame, kan han fortelle.

Den nye sjefen går surr i navnene under oppropet og deler ut navneskilt fulle av feilstavelser. Jorunn, Monikka, Aleeksannder, Kristian Hans, Henrick og Thonie er alle med på leken. Deretter gir Siggmunn en grundig omvisning i de tomme lokalene. Han sitter heldigvis inne med detaljert kunnskap om de tidligere eierne:

- De som var her før, brukte dette rommet som møterom. Det blir nå et kontor. Vil du jobbe her, kanskje? spør han Aleeksannder.

Og Aleeksannder svarer at «det kan han godt...».

Så får de ansatte beskjed om å finne seg plasser. De har et tett program denne første arbeidsdagen, så det er bare å sette i gang å sjaue. Innen klokka halvt ett skal de i følge programmet være ferdige med innflyttingen. Da er det nemlig «Jobb! (Lage radio)», som står for tur.

NYSGJERRIG PÅ hva som er vitsen med det hele? Gründer Stig Haug, helst bare Stig, sier at nyåpningen er en måte å videreutvikle bedriften på.

- Ikke bare blir det litt mer spennende å komme på jobb igjen etter ferien, men alle får slippe seg løs. Dessuten får mange nye arbeidsoppgaver fra og med i dag. Noen bytter jobber, mens andre får mer spesifiserte oppgaver og større ansvar.

Han er opptatt av at alle skal gjøre jobben på sin helt egen måte. Derfor får alle beskjed om at de ikke skal lære hvordan sine forgjengere gjorde jobben.

- Ta for eksempel Sigmund. Fra og med i dag er han ny daglig leder. Vi har ingen overlapping mellom den nye og den gamle sjefen, nettopp fordi Sigmund skal finne sin egen måte å lede byrået på. Og når sant skal sies, så har faktisk ikke Sigmund et fnugg av administrativ erfaring heller.

Det mener Stig er noe av poenget.

- Nei, Sigmund hadde nok vært en dårlig blåruss, for å si det sånn. Men han er kreativ, og det er bedre for alle.

MENS «DE NYE» bærer bordplater og datamaskiner, leter etter toaletter, pugger søppelrutinene (de er meget strenge på grunn av beliggenheten i den vel bevarte viktorianske passasjen), og forbereder seg på å ringe kunder for å presentere seg og det nye firmaet, er Stig og Siggmunn opptatt med minipersonalsamtaler på Rimi. En og en blir de sendt av sted for å ta en aldri så liten prat, en seriøs sådan, og for å handle varer som «er dem». Varene skal senere bli en artig liten utstilling.

Når dét er vel overstått, returnerer de til det komplette kaos i kontorlokalene. Den eneste som ikke hadde det kjempefestlig denne dagen var IT-ansvarlig, Henrick. Han hadde til og med vært innom dagen i forveien for å forberede seg mentalt på å koble opp alt elektrisk utstyr. Stig, derimot, synes kaoset bare er «flott».

- Vi åpner jo nytt firma! roper han henrykt.

SIGGMUNN SAMLER ALLE til en obligatorisk bli kjent-øvelse som skal resultere i et billedgalleri. Alle blir plassert i ring og får beskjed om å tegne den som sitter foran seg i et halvt minutt. Deretter bytter de plass og fortsetter på en annens tegning. De ble kanskje ikke så godt kjent, men det var i alle fall rasende morsomt.

Alle vi spør, mener bestemt at dette ikke vil være glemt i over i morgen. Forandringene er så fysisk direkte, at det faktisk bidrar til bedriftsutviklingen.

- Hvis de for eksempel pusser opp i andre bedrifter, er målet å få alt tilbake på akkurat samme plass igjen til første arbeidsdag etter ferien. Hva er egentlig poenget med det? sier Stig.

Tja, si det.

<B>SPLITTER NYE: </B>Fortsatt litt sjenerte. Men de ble mye bedre kjent av å tegne hverandre.
SJEFSSAMTALE: Aleeksannder, Stig og Siggmunn i kombinert medarbeidersamtale og handletur på Rimi.
STEIN PÅ JOBBEN: </B>...sammen med Stig.