- Overkjørt av Norsk Film

Bitter krangel om filmmanus Norsk Film-direktør Tom Remlov vil ikke lage spillefilmen "Rondo", etter en lang krangel med manusforfatteren Leena Mannila. Mannila nekter å godta dette, for Remlov skriver at manuset hennes har "meget store kvaliteter, både litterært og som grunnlag for en film".

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Remlovs konflikt med Mannila skyldes at hun i over ett år har mast på direktøren: Først for å få ham til å snakke med henne, så for å få ham til å lese manuset hennes og til slutt for å få ham til å betale for at han har oversittet fristen for å uttale seg om det.

De to har aldri møtt hverandre, heller ikke snakket sammen på telefon.

De har derimot brevvekslet: Først direkte, i en høflig, forretningsmessig tone, så via advokater og organisasjoner, med kopier i øst og vest. Men etter at Remlov roste filmmanuset hennes skar det seg, og han konstaterte "det totale sammenbrudd i faglig så vel som personlig tillit".

Ventet

Det startet i november 1995, da Mannila skrev sitt første brev til Remlov, tilbød ham manuskriptet til "Rondo" og la ved en beskrivelse av prosjektet. Norsk Films dramaturg Bibbi Moslet svarte med et avslag, begrunnet i at det tilsendte materialet var "for tynt".

Mannila mente dette må være en misforståelse, at Norsk Film trodde prosjektbeskrivelsen var alt hun hadde å tilby, og svarte at Norsk Film når som helst kunne få lese et fullstendig manus. Hun ventet bare en bekreftelse på at Norsk Film ville lese det, før hun sendte manuset av gårde.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var da problemene oppsto. Mannila mottok ikke noe svar før Tom Remlov tre måneder seinere skriftlig bekreftet misforståelsen: "I det øyeblikk det foreligger et manus, vil selvfølgelig det bli lest på vanlig måte," skrev han.

Mannila satte seg igjen til skrivemaskinen og repeterte seg selv: "Manuskriptet er altså tilgjengelig og jeg venter på et signal fra Norsk Film AS."

...og ventet

Og vente måtte hun, for ifølge avtaleverket skal en filmprodusent og en dramatiker være enige om tidspunktet for når et manus skal sendes.

Så Mannila ventet - og ventet. Ringte til Remlov, men fikk ikke svar - ventet litt til - helt til 5. juni i fjor. Da var hun lei av å vente og sendte "Rondo"-manuset og et nytt barnefilmmanus kalt "Lanternene" til Remlov.

Tre uker seinere fikk hun en skriftlig bekreftelse fra Norsk Film om at manusene var mottatt. Mannila pustet ut, lettet over at hennes filmideer endelig ble vurdert av Norges største produsent.

Riktignok måtte hun vente enda litt til, for avtaleverket gir filmprodusenten 14 uker på seg til å gi svar på om et tilsendt manus er interessant eller ikke. Hvis produsenten ikke refuserer manuset, skal han betale noen tusenlapper i opsjon, noe som gir ham retten til å lage film av det.

...og ventet

Men ukene gikk og da fristen var utløpt, hadde Mannila ennå ikke fått svar. Da kontaktet hun advokat - mens Remlov svarte med å be om mer "smidighet" fra Mannilas side og en utsettelse av fristen til 1. oktober.

Men da også denne datoen opprant, uten svar fra Remlov, krevde Mannilas advokat opsjonsbeløpet for de to manuskriptene utbetalt, til sammen drøyt 33000 kroner.

Remlov nektet å betale. Han søkte støtte, og fikk det, hos Norsk Film- og Videoprodusenters Forening. Mannila søkte støtte, og fikk et halvhjertet klapp på skuldra, hos Norske Dramatikeres Forbund.

Alene og sinna fortsatte Mannila å fylle postkassa til Remlov - og til Norsk Films styreformann Matz Sandman - uten at det førte til noe annet enn det hun selv omtaler som "god dag mann økseskaft"-svar.

Helt til 6. mars, da Remlov endelig hadde lest manusene og funnet ut at "Rondo" hadde "meget store kvaliteter", men at det likevel ikke "vil være aktuelt for Norsk Film AS å delta i produksjonen".

Trakassering: Tom Remlov tar ikke selvkritikk.