Overlevde dødskrasjet

Kjell Helge Solli (43) suste flere meter gjennom vogna da toget kolliderte med en lastebil øst for Drammen i Buskerud i går morges. Solli satt nærmest lokomotivføreren som omkom, men slapp fra ulykken med ribbeinsbrudd, en sydd fot og en skikkelig mørbanket kropp.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Lokomotivfører Geir Støa (44) døde da toget hans i stor fart kolliderte med en lastebil ved jernbaneovergangen på Langum, mellom Daler og Gulskogen i Buskerud klokka 06.30 i går morges.

På grunn av anleggsarbeid blir fartsgrensa på den aktuelle strekningen satt ned fra 130 kilometer i timen til 40 hver dag mellom klokka 07.00 og 19.00. Men ulykken skjedde altså en halv time før farten skulle reduseres. 14 personer ble skadd i togulykken.

- Ulykken tatt i betraktning - jeg har vært kjempeheldig. Jeg satt og leste ei bok da det smalt og kom til meg selv ganske mange seter unna. Da var toget så godt som tomt, sier Kjell Helge Solli til Dagbladet fra overvåkingsavdelingen ved Buskerud sentralsykehus.

Solli er usikker på om han var ved bevissthet rett etter ulykken.

Seniorforskeren ved Norsk Treteknisk Institutt i Oslo satt så nær lokomotivføreren som det var mulig å komme. Han har pendlet mellom Kongsberg og Oslo de siste ni årene, og har tatt samme rutetog.

- NSB har vært snille med meg hittil, og jeg vil fortsette å ta toget. Nå er jo faren for at jeg skal komme ut for noe liknende minimal, ler han fra sykesenga.

I løpet av dagen får han vite når han kan bli utskrevet fra sykehuset.

- Tragisk

Jernbaneovergangen ved Langum var i ferd med å bli sikret da ulykken skjedde klokka 06.30 i går. Anleggsarbeiderne jobbet med en undergang som etter planen skal åpnes i april. Den skal erstatte sju farlige jernbaneoverganger i Drammen og Nedre Eiker.

I anleggsperiodene mellom klokka 07.00 og 19.00 har fartsgrensa vært 40 kilometer i timen - mot 130 kilometer i timen nattetid. Togulykken fant sted bare en halv time før fartsgrensa hadde vært på 40 kilometer.

- Det er fryktelig tragisk hva som skjedde i dag. Vi vil demonstrere at vi tar ulykken på alvor, og fra og med i dag vil vi ha 40 kilometer i timen gjennom hele døgnet, sier informasjonskonsulent Sindre Ånonsen i Jernbaneverket til Dagbladet.

I Norge finnes over 3000 usikrede planoverganger.

- Jeg forstår lokalbefolkningens frustrasjon. Vi har mange bra prosjekter, men er avhengige av bevilgninger for å sikre alle overgangene, melder Ånonsen.

Sikkerhetsansvarlig i BaneProduksjon Sør, Terje Gregersen, står vakt ved planovergangen på Langum. For tre uker siden ba han Jernbaneverket om å senke fartsgrensa.

- Det er helt riktig at Gregersen ba Jernbaneverket om å få ned hastigheten for noen uker siden. Han var redd for at skinnegangen skulle synke, forteller produksjonsleder Gjermund Småland ved BaneProduksjon Sør til Dagbladet.

Gregersen har voktet jernbaneovergangen i godt over en måned. For å holde varmen har han sittet i en liten brakke. I dag var den totalknust.

- Han var sterkt preget av situasjonen og fortalte at han kunne vært knust hvis han hadde sittet i bua som han gjorde til vanlig, forteller Småland.

Terje Kolbjørnsen bor ved planovergangen der ulykken skjedde. Han har gjennom flere år forsøkt å få senket farten fra 130 til 40 kilometer i timen.

- Det er galt at det må gå med et liv før farten settes ned, sukker Kolbjørnsen.

Årsaken til ulykken er ennå uklar. Det var tett tåke på stedet da ulykken skjedde.

- VAR HELDIG: Jeg satt og leste ei bok da det smalt, og kom til med selv ganske mange seter unna, forteller Kjell Helge Solli. Han slapp fra ulykken med ribbeinsbrudd og en sydd fot.