Overlevde helikopterstyrt

Helge Andersen dro i spakene, og klarte å steile helikopteret. Slik overlevde han og kameratene den dramatiske styrten.

HELIKOPTERSTYRT: Pilot Helge Andersen og kameraten overlevde helikopterstyrt ved Fossingfjorden i Telemark lørdag kveld. Video: Henning Lillegård og Per Flåthe. Klipp: Madeleine Liereng Vis mer

ULLEVÅL SYKEHUS (Dagbladet): - Jeg gjorde akkurat det jeg hadde tenkt jeg måtte gjøre, dersom rotoren stoppet. Den siste energien i rotoren ble brukt til å styre og steile helikopteret, sier pilot Helge Andersen (54).

- Vi skulle fly en rekognoseringstur til Langøy, like nord for Kragerø. Jeg hadde på forhånd funnet en landingsplass, og alt så greit ut, forteller Helge Andersen fra Arendal.

Sammen med en kamerat skulle han sjekke området, slik at mannskaper seinere kunne rydde en branntomt.

- Men da vi kom til Langøy, oppdaget jeg at det ikke var mulig å lande, slik jeg hadde trodd. Derfor avbrøt vi landingen, og satte kursen tilbake mot Geitryggen flyplass i Skien.

Rotoren døde ut

Kort tid etter at Andersen hadde bestemt seg for å returnere, fikk han problemer med helikopteret - en Robinson R44.

- Plutselig døde bare rotoren sakte ut. Motoren gikk for fullt, men av en eller annen grunn gikk rotoren saktere og saktere, før den til slutt bare døde.

Helge Andersen og kameraten var da vel 100 meter opp i lufta.

- Jeg handlet på instinkt. Det var tre valg, enten kunne jeg forsøke å lande i sjøen. Da ville vi falt som en murstein. Fra lufta så vi også et jorde, men vi hadde ikke nok kraft, og ville da styret rett i bakken. Den tredje muligheten var å bruke styrefarten og ta sikte på noen store trær på øya, sier Helge Andersen.

Reddet av tretopper

Hobby-piloten som har rundt 100 timers erfaring fra helikopter, og nærmere 700 timer som pilot på småfly, hadde ikke tid til å tenke.

- Jeg gjorde det som jeg tidligere hadde tenkt, dersom noe skjedde med rotoren. Vi tok sikte på trærne på Langøy. Etter å ha falt flere titall meter, traff vi tretoppene. I rundt 150 meter knuste vi toppene på trærne, før helikopteret stoppet opp, og falt rett ned. Fallet var på rundt 30 meter.

OVERLEVDE: - Jeg brukte den siste energien i rotoren til å få helikopteret til å steile, det reddet nok livene våre, sier Helge Andersen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet .
OVERLEVDE: - Jeg brukte den siste energien i rotoren til å få helikopteret til å steile, det reddet nok livene våre, sier Helge Andersen. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet . Vis mer

Andersen mener helikopteret hadde en hastighet på rundt 140 km/t da rotoren stoppet.

- Jeg dro i spakene, og klarte heldigvis å holde hodet kaldt. Idet vi treffer trærne, klarte jeg å bruke den siste energien i rotoren til å få helikoptret til å steile, sier Andersen, som er tydelig på at verken han eller kameraten hadde overlevd, dersom helikopteret hadde styrtet med snuten først.

Bevisstløs

- Det var et kraftig smell. Etter at trærne hadde fått bremset noe av farten, falt vi til slutt 30 meter rett ned. Jeg klarte å komme meg ut av vraket. Deretter krøp jeg inn igjen, og fikk dratt kameraten min ut.

- Helikopteret var fullstendig knust. Jeg fikk dratt knuste deler til siden, og kom bort til kameraten min, som satt fast inne i vraket. Han var bevisstløs, og var alvorlig skadd.

Helge Andersen klarte til å slutt å få kameraten ut av vraket, ved å dra ham over sitt eget sete, og ut av det som noen få minutter tidligere hadde vært døra til helikopteret.

STYRT: Her styrtet helikopteret, og ble fullstendig knust. Både pilot Helge Andersen og passasjeren overlevde. Mens Helge Andersen lå skadd og ventet på redningsmannskapene, tok han dette bildet. Foto: Helge Andersen
STYRT: Her styrtet helikopteret, og ble fullstendig knust. Både pilot Helge Andersen og passasjeren overlevde. Mens Helge Andersen lå skadd og ventet på redningsmannskapene, tok han dette bildet. Foto: Helge Andersen Vis mer

- Etter å ha fått ham ut av vraket, fikk jeg åpent luftveiene hans, og lagt ham i stabilt sideleie. Høyrebeinet hans var helt vridd ut av stilling, og jeg fikk rettet ut beinet, slik at han unngikk å få en blodpropp. Dagen før hadde jeg deltatt på et livredningskurs, og husket hva jeg skulle gjøre.

Ringer 113

Etter å ha fått kameraten ut av vraket og i sikkerhet, ringte piloten til kona hjemme i Arendal.

- Jeg sa at det snart kom til å komme en melding om en helikopterstyrt på nyhetene. Hun ble helt fra seg, men jeg hadde ikke tid til å prate med henne.

Etter å ha varslet kona om at han var i live, ringte Andersen nødtelefonen - 113 - og fikk gitt beskjed om koordinatene hvor de hadde styrtet.

Om lag en time etter helikopterstyrten, kom redningshelikopteret til ulykkesstedet på øya utenfor Kragerø. Samtidig hadde redningssentralen for Sør-Norge alt tilgjengelig mannskap ute for å redde passasjerer og mannskap på cruiseskipet som var i nød i Hustadvika, og lastebåten hvor mannskapet måtte hoppe i havet.

Helge Andersen har ingen forklaring på hvorfor rotoren på helikopteret døde ut.

- Trærne som virket som støtdempere og at jeg klarte å få brukt den siste energien i rotoren til å få helikopteret til å steile, det reddet nok livene våre, sier Helge Andersen.

Kraftig forslått

Dagbladet møter Andersen på Ullevål sykehus, noen timer før han skal overføres til sykehuset i hjembyen Arendal.

54-åringen fra Sørlandet er kraftig forslått. Et stort kutt i panna er sydd. Han har et mindre brudd i det beinet, men er etter forholdene i god form.

- Jeg fikk så vidt snakket med kameraten min, da vi lå og ventet på Sea King-en og redningsmannskapene. Han er heldigvis ikke livstruende skadd, men det som er sagt til meg er at skadene er alvorlige, sier Helge Andersen.

Gjorde alt rett

Havariet etterforsket nå av Havarikommisjonen.

- De har allerede vært på sykehuset og snakket med meg. Jeg håper de finner årsaken til at rotoren bare døde ut, sier Helge Andersen.

Helikopterinstruktør Torvald Rugsveen er imponert over eleven sin.

- Det virker som Helge har gjort alt rett. Han har lang erfaring fra å fly med småfly, og det er ingen tvil om at han er et godt emne som helikopterpilot, sier instruktør Rugsveen.

Helikopterpilot Dag Lunde er sjeleglad for at det gikk så bra som det til tross alt gjorde.

- Jeg tror ingen kunne gjort det bedre enn Helge Andersen, når ulykken først var ute, sier Lunde.