VISJON: Slik forestiller Spike Aerospace at deres overlydsfly S-512 Supersonic Jet skal se ut. Flyet får 12-18 passasjerseter. Etter planen skal det første testflyet på vingene mot slutten av inneværende år.  Legg merke til at flyet ikke har passasjer-vinduer. I stedet skal flyet utstyres med tynne skjermer som i sanntid skal vise opptak fra flere kameraer, akkurat slik cruisebransjen gjør for å lage kunstige vinduer på innvendige lugarer. Montasje: Spike Aerospace.
VISJON: Slik forestiller Spike Aerospace at deres overlydsfly S-512 Supersonic Jet skal se ut. Flyet får 12-18 passasjerseter. Etter planen skal det første testflyet på vingene mot slutten av inneværende år.  Legg merke til at flyet ikke har passasjer-vinduer. I stedet skal flyet utstyres med tynne skjermer som i sanntid skal vise opptak fra flere kameraer, akkurat slik cruisebransjen gjør for å lage kunstige vinduer på innvendige lugarer. Montasje: Spike Aerospace.Vis mer

Flere supersoniske passasjerfly er på tegnebrettet

Overlydsflyene kan være på vei tilbake før du aner

Hvem vinner kappløpet? Eller - vil de noensinne komme på vingene?

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Concorde-prosjektet ble avsluttet da det siste flyet 26. november 2003 ble fløyet til utstillingsplassen på Filton Airfield i Bristol.

Det supersonisk passasjerflyet ble utviklet og bygd etter en samarbeidsavtale mellom Frankrike og Storbritannia fra 1962, ved flyfabrikkene Aérospatiale og British Aerospace.

Fakta om Concorde-flyene

Concorde-flyet var et resultat av et anglofransk samarbeid, hvor engelske BAC og franske Aérospatiale samarbeidet om å utvikle flyet.

Concorde fløy første gang i 1969 og ble satt inn i rutetrafikk i 1976.

Concorde fløy faste transatlantiske flygninger fra London og Paris til New York og Washington, D.C.. Overlydsflyet var i stand til å fly disse strekningene på halvparten av den tiden vanlige kommersielle jetfly brukte.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.
  • Abonnementet fornyes automatisk til ordinær pris, og løper til du sier opp.
  • Ordinære priser: Uke kr 45,- Måned kr 79,- Kvartal kr 199,- År kr 729,-

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn