Overrasker med Kim Jong-un-etterlikning i Super Bowl-reklame

- Det er første gang vi gjør dette på en litt mer seriøs måte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): 2. februar er det duket for USAs aller største sportsbegivenhet, når Super Bowl XLVIII går av stabelen på MetLife Stadium i East Rutherford, New Jersey.

Da skal enten New England Patriots eller Denver Broncos møte San Francisco 49ers eller Seattle Seahawks for å avgjøre vinneren av NFL-sesongen 2013.

Men det er ikke bare amerikansk fotball det kommer til å dreie seg om under Super Bowl.

Reklamepausen under Super Bowl-sendinga, som blir sett av rundt 111 millioner seere, er nemlig verdens dyreste, og annonsørene kjenner derfor sin besøkelsestid.

En av dem som allerede nå viser fram sin Super Bowl-reklame, er deodorant-merket Axe.

Droppet lettkledde babes Reklamen, som er for den nye deodoranten «Peace», har fått navnet «Make peace. Not war» og ble lagt ut på Youtube for få dager siden, og er allerede sett over 1,7 millioner ganger. Og den skiller seg utvilsomt fra den strategien Axe har fulgt tidligere år.

Selskapet er nemlig kjent for sine reklamer der kvinner faller langflate for kjekkaser, så fort de senser lukta av Axe-deodoranten.

Årets reklamevideo inneholder ingen lettkledde damer, men fokuserer heller på Nord-Korea, Midtøsten, den andre verdenskrig og Vietnamkrigen. En etterlikning av Kim Jong-un er også med.

Se reklamefilmen øverst i saken.

Det var et bevisst valg, ifølge BBH London, som står bak reklamen. Det var også de som laget Axes Super Bowl-reklame i fjor, «Apollo», som ble en storsuksess.

Ville gjøre noe positivt - Etter «Apollo» tenkte jeg «shit, hva skal vi finne på nå?». Men så tenkte jeg over hvilken suksess vi hadde med den kampanjen, og at vi kan gjøre noe bra og bruke vår innflytelse i markedet på en positiv måte, sier David Kolbusz i BHH London, ifølge Adweek.

Axe samarbeider med organisasjonen Peace One Day om «Make love. Not war»-kampanjen, og har donert 250 000 dollar til organisasjonen. I fjor holdt de en konkurranse, der 23 vinnere får reise til verdensrommet, samtidig med «Apollo»-reklamen.

Kolbusz regner med at mange vil kritisere årets reklame, men mener samtidig at Axe har hjertet på rett sted.

- Vi bruker noen betente temaer i videoen, men samtidig har vi også typiske film-klisjeer. Så jeg tror vi blir tilgitt for det. Men siden vi bruker krigsøyeblikk i reklamen, var vi veldig bestemte på å gjøre det riktig. Derfor var det viktig for oss å ha Peace One Day som partner.

- Dette er første gang at vi lager Axe-reklame på en mer seriøs måte, sier han.

Rådyr reklamepause En 30 sekunders snutt av reklamen skal altså vises under Super Bowl om litt over to uker.

I fjor måtte annonsørene bla opp 4 millioner dollar, tilsvarende nærmere 22 millioner norske kroner, for en 30 sekunder lang reklamesnutt.

Prisen er i år ventet å stige ytterligere.

Da gjelder det å levere.