Øyvind hadde fått feil navn på flybilletten. Det kostet ham 2500 kroner

FROLAND (Dagbladet): - Les korrektur på navnet ditt når du bestiller Ryanair-billetter på Internett, oppfordrer revisor Øyvind Hurvenes. Det kostet ham 2500 kroner og masse bråk og styr at kameraten slurvet med navnet hans på bestillingen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I forrige uke skulle sju sørlendinger kose seg på et fem dagers opphold i London. Men vennegjengen fikk ingen god start på turen da de ankom billettskranken på Torp.

- Bestillingen ble av en eller annen uforklarlig grunn registrert på navnet «Øyvind Hundsnes» i stedet for «Øyvind Hurvenes». Skrankepersonalet viste seg fra en svært lite serviceinnstilt side og forlangte at han kjøpte ny billett med riktig navn, sier Helge Isaksen.

- Vi ble fortalt at det var for komplisert og omfattende å gi en forklaring på hvorfor det var slik, sier Isaksen.

- Utnyttet

Det endte med at vennegjengen bet i det sure eplet og delte på Ryanairs krav. Hovedpersonen selv, revisor Øyvind Hurvenes, sier at han føler at Ryanair utnyttet sitt system.

- Det som var rart, var at dama i skranken kunne korrigere mitt navn. Men selskapet forlangte full pris, trass i at hun knyttet endringen opp mot den opprinnelige bestillingen. Det virket litt smålig, sier Hurvenes.

- Var det sure penger å betale?

- Nja, surt og surt. Jeg hadde jo med meg penger, og vi delte på utgiftene. Alternativet var at jeg måtte reise hjem eller falle ut med han som hadde bestilt. Det var ikke disse pengene verdt, konkluderer Hurvenes.

- Vil du fly Ryanair neste gang du skal til London?

- Det er jo et billigselskap, et luftas McDonald's eller Rimi. Du får ikke noe ekstra og flyet så jo ut som et grisehus da vi dro fra Sandefjord. Passasjerene får det de betaler for. Når du bare skal til London, trenger du ikke mat og sånne ting, sier Hurvenes.

- Viste smidighet

Ryanairs salgssjef i Skandinavia, Ann Helen Eriksen, sier at hun beklager at passasjerene fikk denne opplevelsen. Men deretter er det slutt på sympatien:

- Vår handlingagent på Torp fulgte regelverket og har attpåtil vært smidig i denne saken, hevder Eriksen.

Hun henviser til Ryanairs interne regelverk som passasjerene godkjenner ved bestilling via Internett.

- Et sted må grensa gå. Av sikkerhetsmessige grunner skal det være overensstemmelse mellom navnet på billetten og navnet i passet. Det står klart og tydelig i vårt regelverk. Regelverket sier også at passasjeren må betale 200 kroner i gebyr for å rette navnet, og i tillegg betale mellomlegget mellom sin egen billett og den laveste tilgjengelige billettprisen på endringstidspunktet, sier Eriksen. Derimot krever ikke Ryanair fem øre for å rette feilskrevne navn når selskapets eget callsenter i Sverige roter med norske navn:

- Når norske passasjerer får bokstavene i navnene sine litt hulter til bulter på billetten, så endrer servicekontoret på Torp dette gratis når man ser at det helt klart er skrivefeil, sier salgssjefen.

KOSTBART SLURV: Ryanair forlangte at revisor Øyvind Hurvenes kjøpte ny billett ene og alene fordi kameraten hadde slurvet med stavemåten på etternavnet hans da billetten ble bestilt på Internett. - Jeg følte at de utnyttet sitt system, sier han.