FORTVILER: Politiet fortviler over elbilistenes forhold til kollektivfeltet. På 60 minutter ved Manglerud i Oslo, kunne de skrevet forenklede forelegg for nesten en million kroner. Video: Nicolai Delebekk Vis mer

Politiet fortviler

På 20 minutter brøt 57 elbilister loven

Elbilisters forhold til kollektivfeltet skaper fortvilelse hos politiet. På 20 minutter ved Manglerud i Oslo kunne de skrevet forenklede forelegg for 313 500 kroner. Eller nesten en million i timen. Se video øverst i saken.

Sørover på Ring 3 i Oslo, rett før avkjøringen til Manglerud, opphører kollektivfeltet og blir til et rent avkjøringsfelt. Etter loven skal alle, med unntak av buss i rute, legge seg inn i det ordinære kjørefeltet før avkjøringen. Også elbilister.

Da Dagbladet onsdag 5. desember gjennomførte en uformell undersøkelse av avkjøringen, var resultatet nedslående. Og potensielt lukrativt for statskassa.

På 20 minutter brøt totalt 64 biler loven, og kjørte i feltet reservert for buss i rute. Av de 64 bilene var sju taxier og 57 elbiler.

Nesten umulig å vinne

Finn Erik Grønli ved Trafikkorpset i Oslo politidistrikt forteller til Dagbladet at det nesten er en kamp som er umulig å vinne.

FORTVILER: Finn Erik Grønli i Trafikkorpset ved Oslo Politidistrikt forteller om en kamp som er nesten umulig å vinne. Foto: Berg-Rusten/NTBScanpix
FORTVILER: Finn Erik Grønli i Trafikkorpset ved Oslo Politidistrikt forteller om en kamp som er nesten umulig å vinne. Foto: Berg-Rusten/NTBScanpix Vis mer

- Vi har hatt flere kontroller, og opplever at etter bare 15 minutter er vi oppe i et tosifret antall forenklede forelegg, sier politioverbetjenten.

Og problemet er blitt verre de siste åra, ifølge Grønli. Han ønsker ikke å rette noen pekefinger, men opplever at respekten og holdningen til veitrafikkloven har avtatt de siste åra.

- Antall overtredelser i kollektivfelt er større i dag enn det var for noen år tilbake. Gjennomfører vi en kontroll er det nesten slik at hvis vi snur ryggen til for å skrive ut bot til én sjåfør, så kjører ti til ulovlig og kommer unna med det.

Grønli er langt fra overrasket over resultatet av undersøkelsen.

- Men jeg syns det er uheldig at vi har det sånn, avslutter han.

- Ikke vant med skiltingen

Heller ikke i Norsk elbilforening er de overrasket. Kommunikasjonsleder Petter Haugneland forteller til Dagbladet at med så mange nye elbiler som tilkommer bilparken, 53 ganger så mange på bare åtte år, er det mange som er uvante med å forholde seg til denne typen skilt.

- Selv om jeg tror mange spekulerer i å kjøre ulovlig, tror jeg også at det er mange som enten bare følger etter bilen foran eller rett og slett ikke er vant med skiltingen, sier han.

- ØDELEGGER FOR OSS SELV: Petter Haugneland mener bilistene selv må ta ansvar. Foto: elbil.no
- ØDELEGGER FOR OSS SELV: Petter Haugneland mener bilistene selv må ta ansvar. Foto: elbil.no Vis mer

Haugneland mener at utslippsbilister ikke ville lagt seg inn i kollektivfeltet i utgangspunktet, med mindre de skulle ta av, og ville heller ikke da havnet i situasjonen.

- Det er jo også en del taxier som kjører der ulovlig, som også er vante med å være i kollektivfeltet, fortsetter han.

For å få slutt på problemet mener han politiet må ha hyppigere kontroller, men det må også skapes en større bevissthet blant elbilsjåførene.

- Dette må slås hardt ned på fra politiets side. Men vi må også være klar over at dette undergraver fordelene vi har som elbilsjåfører.

- Mener du at dette er myndighetenes ansvar å løse?

- Nei, dette er hver enkelt bilist sitt ansvar. Men vi kan ikke stå og holde kontroller, det er politiets oppgave. Vi kan bare bidra til å skape en holdningsendring, avslutter han.