MISTET KOLLEGER:  Hans Petter Stue er verneombud og pilot i helikopterselskapet CHC. På fredag mistet de to av sine egne i den tragiske helikopterulykka ved Turøy i Hordaland. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
MISTET KOLLEGER: Hans Petter Stue er verneombud og pilot i helikopterselskapet CHC. På fredag mistet de to av sine egne i den tragiske helikopterulykka ved Turøy i Hordaland. Foto: Henning Lillegård / DagbladetVis mer

På fredag mistet han CHC-kollegene Michele (44) og Olav (57). I går fløy han igjen

Men ikke alle CHC-pilotene følte seg «fit for flight» etter den tragiske ulykken.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

FLESLAND (Dagbladet): Han hadde kontordag, Hans Petter Stue, verneombud og CHC-pilot i avdelinga på Flesland da han hørte om helikopterulykken ved Turøy i Hordaland på fredag.

Det første han gjorde var å ta kontakt med operasjonssenteret, og få det bekreftet at et helikopter hadde styrtet. Omfanget visste han ingenting om.

Så ble det etter hvert klart: alle 13 om bord i Super Puma-helikopteret hadde omkommet, inkludert de to CHC-pilotene Michele Vimercati (44) og Olav Bastiansen (57).

- En ressursperson - Michele Vimercati er en veldig åpen og sosial og person, en veldig erfaren flyger, sier Stue om sin kollega.

Verneombudet tar seg selv i bruken av ordet «er». Det er ennå tidlig etter ulykken, særlig her på CHC.

- Han hadde masse hobbyer som han var glade i og delte med oss. Han diskuterte masse med oss, og vi likte å diskutere med han. Han var veldig engasjert, og en ressursperson her på huset. Hadde man noen spørsmål, kunne man alltid gå til Michele, sier Stue.

Dagbladet møter Stue i CHCs lokaler på Flesland. Fra møterommet han sitter i, ser man ut mot rullebanen og fire Sikorsky-helikoptre som står på rad og rekke.

- Særdeles dyktig Stue, som har lang erfaring som helikopterpilot fra Luftforsvaret, er pilot på Sikorsky-maskinene, en såkalt S-92.

Artikkelen fortsetter under annonsen

 KONDOLANSEPROTOKOLL:  I CHC-lobbyen er det lagt ut kondolanseprotokoller man kan signere. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
KONDOLANSEPROTOKOLL: I CHC-lobbyen er det lagt ut kondolanseprotokoller man kan signere. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

Bastiansen har Stue også mye godt å si om.

- Han var en markant skikkelse i selskapet, en særdeles dyktig fagforeningsmann og veldig engasjert i flysikkerhetsarbeid. Han var ikke bare respektert innad i selskapet, men også internasjonalt for dette arbeidet. Han hadde velbegrunnede meninger, og sto for det han mente, sier Stue.

Og nettopp flysikkerhetsspørsmål, har det blitt mye spekulasjoner rundt etter at ulykken inntraff fredag.

«Ingen accept for shortcuts» Stue ønsker ikke å ta stilling til alle uttalelsene som er kommet, men er helt klar på hva han mener om CHCs sikkerhetsregime, noe han mener selskapet har til felles med hans tid i forsvaret.

- Jeg hadde aldri forlatt Luftforsvaret hvis jeg hadde vært i minste tvil om selskapets holdninger vedrørende sikkerhet. Jeg kommer fra en kultur i Forsvaret, som gjenspeiles her. Holdningen til flyging, holdingen til regelverk og at det er «ingen accept for shortcuts», er til stede her i CHC.

Allerede i går var Stue tilbake i cockpiten, i S-92-maskinen. To lange turer ble det, til Oseberg, Gullfaks-området og Statfjord. Om han var «fit for flight», var noe han tenkte nøye gjennom.

Tenkte nøye før han fløy igjen - Hadde jeg vært i tvil, hadde jeg tatt en «time out». Det er det aksept for her. På søndag tenkte jeg nøye gjennom om jeg skulle fly eller ikke, men da jeg satt meg om bord i helikopteret i går, hadde jeg ingen problemer med det.

Han ønsker ikke å karakterisere turene som spesielle, men at han tenkte på hva som hadde skjedd, vedgår han.

FLYR IGJEN: Helikopterselskapet CHC mistet to piloter fredag. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet
FLYR IGJEN: Helikopterselskapet CHC mistet to piloter fredag. Foto: Henning Lillegård / Dagbladet Vis mer

- På den andre siden er man så drilla og profesjonell at man har fokus på det man skal gjøre, sier Stue.

Selv har den erfarne piloten kone og barn, et aspekt ved flygeryrket det noen ganger er lett å glemme.

- Det skal man ta hensyn til det også, slår han fast.

«Fit for flight» På fredag var han i CHC-lokalet til kvelden. Da han var på vei hjem, ringte kona og fortalte at deres tolv år gamle sønn hadde reagert kraftig på de voldsomme nyhetene.

Da Stue kom hjem, kom sønnen på tolv løpende mot ham, med tårer i øynene og armene ut. Far og sønn holdt rundt hverandre, og hadde en lang samtale.

- Jeg sa til ham at han aldri må være i tvil om at jeg ikke drar på jobb dersom jeg ikke er happy med dette, hvis ikke jeg føler meg «fit for flight».

- Det gjentok jeg før turene i går.

- Minner om Luftforsvaret Men det er flere i CHC som ikke har følt seg like klar for nye oppdrag som Stue, ifølge verneombudet.

OMKOM: Den svært erfarne piloten 
Olav Bastiansen (57) fra Bergen omkom i helikopterulykken fredag.
Foto: Privat
OMKOM: Den svært erfarne piloten Olav Bastiansen (57) fra Bergen omkom i helikopterulykken fredag. Foto: Privat Vis mer

- Og har de ikke følt seg «fit for flight» og spurt om å bli tatt av oppdrag, har vi gjort det uten å stille spørsmål. Det gjenspeiler kulturen som er her, og som minner meg om Luftforsvaret: man kan rapportere om ting man ikke er tilfreds med, uansett hva det skulle ha vært, sier Stue.

Les om ofrene, etterforskningen og vitnene i helikopter-spesialen.

OMKOM: Den italienske piloten Michele Vimercati (44) omkom i helikopterstyrten fredag. Foto: Privat
OMKOM: Den italienske piloten Michele Vimercati (44) omkom i helikopterstyrten fredag. Foto: Privat Vis mer