- På grensa til lureri

Strid om Synnøve Findens ostesalg etter Tine-skandalen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Det ble bråk i norske ostedisker etter avsløringen av meierigiganten Tines tilbud om 16 millioner kroner i rabatter for å fjerne Synnøve Finden-oster fra ICA-butikkene.

Ifølge Synnøve Finden møtte de et hav av sympati hos forbrukerne, og salget av ost skjøt til værs. Nå viser det seg at selskapet i virkeligheten har solgt fem prosent mindre ost i årets tre første måneder sammenlignet med samme periode i fjor, melder NRK.

- Lukter av lureri

Jon Petter Tollefsen i Aksje-Norge mener at Synnøve Findens markedskommunikasjon har vært dårlig. Førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe ved Handelsskolen BI er enig, og mener det er på grensa til lureri.

- Det er jo ikke helt uvanlig at man holder litt tilbake når det går dårlig og kliner til når det går bra, men i og med at Synnøve Finden er et børsnotert selskap, synes jeg nok man skal være litt forsiktig, sier Thjømøe til NRK.

Han mener Synnøve har skapt et inntrykk i markedet av at salget har vært strålende.

- Det lukter av lureri, sier han til Dagbladet.no.

Tilbakeviser

Synnøves konsernsjef avviser at meieriet har forsøkt å hausse opp salgstallene.

- Dette er helt feil og utrolig skuffende, sier Dag Swanstrøm til Dagbladet.no.

Han peker på en planlagt stans i driften før nyttår for å gjennomføre tiltak som skulle øke kapasiteten. Det førte til lite ost på lager.

- Vi meldte fra ved to anledninger om at lageret ville være lite ved inngangen til kvartalet. Da nyheten om Tine kom i februar, eksploderte salget vårt, og osten blåste ut. Vi må rapportere fra hele perioden, og det er årsaken til at kvartalstallene ble lavere enn i fjor.

Konsernsjefen mener at Synnøve-osten solgte som hakka møkk i vinter, men at selskapet ikke kunne levere nok til å dekke etterspørselen.

- Tenkte du på markedet kunne få uriktige forventninger om resultatet ut fra informasjonen dere ga?

- Da jeg ble spurt av medier, ville det vært feil å ikke informere om salget, sier Swanstrøm til Dagbladet.no.

Feil inntrykk

Men førsteamanuensis Hans Mathias Thjømøe mener Swanstrøms forklaring ikke holder mål.

- Omsetningsveksten for meieriprodukter var bare et blaff etter alt bråket rundt Tine, sier han til Dagbladet.no.

- Etterspørselen økte kanskje, men Synnøve kunne jo ikke levere, så de solgte ikke mer. Du kan ikke ta ut ei uke av et kvartal og si at salget går opp, fortsetter han.

BI-forskeren mener selskapets ledelse har gått langt i å føre markedet bak lyset. Selv om de ikke har plikt til å opplyse mer enn kvartalstall, mener han at Swanstrøms medieopptredener ga et feil inntrykk av salget av Synnøve-oster.

- De plukker noen tall her og noen tall der - som for så vidt kan være riktige - men inntrykket blir feil.

I en pressemelding i formiddag presiserer Synnøve Finden at det må skilles mellom etterspørsel og reelt salg.

- Synnøve har på bakgrunn av tall fra AC Nielsen tidligere kommunisert en salgsøkning ut av butikk, som viste at forbrukerne for første gang kjøpte mer Synnøve Finden Gulost enn av konkurrentens ost. Synnøve Finden har videre kommunisert at man, på grunn av ekstraordinært små lagre, gikk tom for ost i mars, står det i pressemeldingen.
- Det reduserte salget per første kvartal, som skriver seg fra salg til butikkjedene, er selvfølgelig avhengig av at man har ost på lager.
Selskapet skriver også at de forventer at ostesalget for hele perioden januar til april vil bli omtrent 20 prosent høyere enn i fjor.

OSTEBRÅK: Synnøve Findens ostesalg under lupen.
NEKTER Å HA HAUSSET OPP SALGET: Synnøve Findens konsernsjef Dag Swanstrøm.