Busstreik:

- På ingen måte nær enighet

Busstreiken kan få store konsekvenser for reisende på Østlandet den kommende tida. Nå er det varslet at streiken trappes opp fra lørdag.

TRANGT: Jordina Carlos Pedro (23) valgte å vente på neste trikk da hun reiste via Jernbanetorget i Oslo mandag morgen. Video: Celina Morken Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

SISTE: Busstreiken utvides med over 4568 nye bussjåfører førstkommende lørdag, opplyser Yrkestrafikkforbundet i en pressemelding.

Søndag morgen ble 3800 bussjåfører i Oslo og Viken tatt ut i streik. Samtlige by- og regionbusser er berørt, deriblant kollektivselskapet Ruter og Østfold kollektivtrafikk.

Det betyr at by- og regionsbusser rett og slett ikke går.

- Det nærmer seg på ingen måte en enighet, det er derfor vi er i streik sier kommunikasjonssjef i Fellesforbundet, André Nerheim, til Dagbladet søndag kveld.

Det kan få store konsekvenser for nordmenn som nå går inn i en ny skole- og arbeidsuke.

Ruter opplyste i en pressemelding søndag at reisende oppfordres til å finne alternative transportmåter, eller at folk lar være å reise.

Kan ramme hele landet

Hvor lenge streiken vil vare, er imidlertid uvisst. Men Nerheim understreker at bussjåførene er ekstremt motiverte og klare for en langvarig kamp dersom det blir nødvendig.

- Hvis vi ikke kommer til en enighet kan streiken trappes opp. Det er potensielt 12 000 sjåfører i Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet som står klare til streik, sier Nerheim.

Da vil busstrafikken i hele landet rammes. Nå i andre streikeuttak, som er varslet lørdag, er det totalt 8000 sjåfører som streiker.

Dette gjelder alle bussjåfører i Vestland, Trøndelag, Rogaland og Finnmark. Også store deler av Nordland og hele Kristiansand tas ut.

Fire forbund forhandler sammen på avtalen. Yrkestrafikkforbundet tar ut 2147 sjåfører i andre uttak. Fellesforbundet, Jernbaneforbundet og Fagforbundet tar til sammen ut 2421 sjåfører, noe som gir et andreuttak på 4568 bussjåfører.

Er uenige

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon Stordrange, representerer næringslivet i forhandlingene. Stordrange sier at fagforbundene har for høye forventninger og krav til lønnsforhandlingen.

- De ønsker en lønnsøkning på 20 kroner per time, eller 40 000 kroner i året. Andre grupper har fått en vekst på mellom to og tre kroner i timen, og derfor føler vi ikke at vi kan gå høyere enn det, sier han til Dagbladet.

Fagforbundene er imidlertid uenige. Stordrange har rotet seg inn i et hjørne, vrir på fakta og håper på sympati. Det vi har sagt, er at sjåførene tjener 20 kroner mindre i timen enn grupper vi og NHO er enig om at vi skal sammenlikne oss med. Vi vil bare ha ei lønn å leve av. Sjåførene er lovet lønnsvekst i 13 år. Nå er de lei, nok er nok, sier Nerheim.

- Dersom arbeidsgiverne vinner fram med sine krav, vil det påvirke framtida til yrket i negativ grad, sier Nerheim.

- Veldig beklagelig

Streiken på Østlandet rammer både arbeidstakere og skoleelever. Den kommende uka kan by på flere utfordringer: i Oslo er det fare for fulle trikker og T-baner, mens innbyggere i Viken risikerer å måtte gå lange avstander.

Stordrange beklager at streiken går ut over passasjerene.

- Det er veldig beklagelig at folk nå må finne alternative måter å reise på, enten om det er til skolen, arbeidsplassen eller fritidsaktiviteter. Det er dessverre passasjerene våre som blir hardest rammet av streiken, sier han og legger til:

<strong>FRYKTER SMITTEHOPP:</strong> Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, frykter at busstreiken kan føre til økt smittespredning. Foto: Gorm Kallestad / NTB
FRYKTER SMITTEHOPP: Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen, frykter at busstreiken kan føre til økt smittespredning. Foto: Gorm Kallestad / NTB Vis mer

- Men sånn situasjonen er nå kan vi ikke innfri kravene til motparten, og da har vi rett og slett ikke noe valg.

Frykter streiken vil gi økt smitte

Byrådsleder Raymond Johansen (Ap) frykter at busstreiken kan føre til økt smittespredning.

– Det er all grunn til å frykte at streiken kan bidra til økt smitte. Jeg er bekymret for økt trengsel og håper streiken blir kortvarig, sa Johansen til Aftenposten søndag.

Byrådslederen oppfordrer alle Oslo-borgere som kan ha hjemmekontor, om å arbeide hjemmefra så lenge streiken vedvarer. Også smittevernoverlege i Oslo, Frode Hagen, anbefaler alle å sykle eller gå, og unngå kollektivtransport i tidsrommene mange reiser.

Hva tenker du om at streiken potensielt kan føre til en smitteøkning i samfunnet?

- Vi håper arbeidslivsforeningene innser alvoret i situasjonen og viser samfunnsansvar og dugnadsånd slik at vi får bussene ut i trafikk igjen, og unngår store folkemengder på trikk og T-bane. I mellomtida støtter vi byrådsleder Johansen og oppfordrer til hjemmekontor, og bruk av sykkel, sier Stordrange til Dagbladet.

Ingen store kødannelser

Kommunikasjonssjef Cato Asperud i Sporveien, som omfatter trikk og T-bane, sier til Dagbladet mandag morgen at de oppfordrer til fleksibilitet.

- Noen har behov for å komme seg på jobb til en viss tid, blant annet helsepersonell og skolebarn. Noen kan være mer fleksible, og jobbe hjemmefra, reise utenfor rushtida eller ta andre løsninger. Vi har ikke noe mer å sette inn. Oppfordringen er at er det veldig fullt, må man ta neste avgang. Her gjelder det å være fleksibel og gjøre det vi kan alle sammen, slik at de som har størst behov, kommer fram.

Klokka 07.30 mandag melder Vegtrafikksentralen at trafikken foreløpig flyter greit.

- Det er en marginal økning i trafikken som bare gir noen få minutters utslag å reisetida, og det er ikke store kødannelser. Trafikken går tilnærmet greit, opplyser Arvid Wahlstrøm, trafikkoperatør for Oslo og Viken, til Dagbladet.

Wahlstrøm forteller at det er mest tendens til opphopning på E6 mellom Mortensrud og Ryen, mens fra Kløfta og innover er trafikkflyten grei.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer