Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

På nytt spor

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Regjeringen er lei av maset fra NSB om mer subsidier, og nå vil Venstres samferdselsminister Torild Skogsholm konkurranseutsette jernbanestrekninger. Hvis suksessen med konkurranseutsetting i Norge blir like stor som England, har de reisende lite å se fram til. Billettkjøp og rutesammenføyninger vil f.eks. bli mye mer komplisert for passasjerene. Som ellers i konkurransemarkeder vil transaksjonskostnadene bli lagt på brukerne.
  • Det er sikkert mye urasjonelt i NSB, men så mye å spare innenfor de sikkerhetsrammene som også må opprettholdes, er det neppe. Det er vanskelig å tro på vesentlig lavere priser med normale arbeidsvilkår i selskapene. Men Skogsholm er økonom og har åpenbart tynn forankring i Venstres tradisjoner. Når staten driver jernbanen i Norge, som i de fleste land i Europa, er det selvsagt fordi man ønsker å oppnå noe som er større enn bedriftsøkonomisk overskudd. NSB har en distriktspolitisk og nasjonal begrunnelse. Men sånt passer visst ikke inn i regnestykkene som utføres i departementene nå til dags.