På plattform til Kjerringøy

BODØ (Dagbladet): Da Arne Lyngmo for fem år siden foreslo at sokkelen til en utrangert oljeplattform kunne danne brufundament mellom fastlandet og Kjerringøy, brøt det ut latterkrampe i Bodø formannskap. Nå har den stilnet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Nå skryter samferdselsminister Terje Moe Gustavsen det nyskapende prosjektet opp i skyene.

- Dere må høyne ambisjonsnivået, sa Moe Gustavsen på et møte med blant andre veisjefen i Nordland. Veikontoret sender nå planen over til bruavdelingen i Vegdirektoratet.

Fikk ideen i 96

- Det var en fryd å høre på Terje Moe Gustavsen. Han virket klar til å bygge med ekstraordinære midler. Ingenting hadde vært bedre. Vi har vært uten fastlandsforbindelse lenge nok, sier Arne Lyngmo.

Lokalpolitikeren og skolerektoren, som de siste 24 åra har han vært medlem av APs bystyregruppe, er født og bor på Kjerringøy. Til alle møter bruker han ferje.

- Vinteren 1996 kjørte jeg til byen med to kompiser. Jeg hadde lest om de enorme utgiftene som oljeselskapene bruker på å kvitte seg med gamle plattformer. Vi konkluderte med at de måtte kunne brukes som brusokler, sier han.

Verdensbasis

Formannskapet brølte av latter ved tanken, men veisjefen i Nordland tok tak i saken.

- Ei såkalt skråstagbru, forbundet med en 180 meter høy stålsokkel midt i Mistfjorden, vil koste 3- 400 millioner kroner. Dersom vi må bygge egen sokkel, kan bruprosjektet bli bortimot 200 millioner dyrere, anslår Løvmo.

Å slepe sokkelen til Mistfjorden og forankre den er et minimum av hva eventuelle oljeselskaper bør yte for å kvitte seg med den, sier veisjefen:

- De neste 15 åra vil selskapene møte store miljøproblemer. Mange plattformer må avhendes, sier Løvmo, som tror framtidsbrua over Mistfjorden mellom Bodø og Kjerringøy kan danne skole:

Et mulig hinder på veien er forvented levetid på plattformene. Vegdirektoratet ønsker at bruer skal holde i 100 år.

LANDFAST - PÅ OLJE: Kjerringøy kan endelig bli landfast hvis idémaker Arne Lyngmo (t-h-) og veisjef i Nordland, Arne Løvmo, får det som de vil.