Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Ambulansefly

På PR-turné til Stortinget. Nevnte ikke krisa

Med innleid PR-hjelp dro Babcock-sjefen til møtebonanza på Stortinget i slutten av november. De tekniske problemene på ambulanseflyene ble ikke nevnt med ett ord.

MØTTE MOTSTANDERE OG STØTTESPILLERE: Babcock-sjef Marius Hansen, til høyre i bildet, hadde med seg innleid PR-hjelp da han besøkte Stortinget for noen uker siden. Her fra høringen i fjor. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
MØTTE MOTSTANDERE OG STØTTESPILLERE: Babcock-sjef Marius Hansen, til høyre i bildet, hadde med seg innleid PR-hjelp da han besøkte Stortinget for noen uker siden. Her fra høringen i fjor. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Tidlig på morgenkvisten 21. november landet Babcocks daglige leder Marius Hansen i Oslo. Med på lasset var den innleide PR-konsulenten Roger Solheim.

De to dro sporenstreks til Stortinget, og hadde private møter med fire partier: Ap, Frp, Høyre og Rødt.

Dagbladet har sett møtereferater fra partiene. De tekniske problemene som har plaget luftambulansen i nord den siste tida er ikke nevnt i møtene Babcock tok initiativet til.

Få dager etter møtene skulle hele ambulansetjenesten skape rabalder nasjonalt grunnet «tekniske problemer». Luftambulansetjenesten håper at alle flyene som har vært ilagt værrestriksjoner, skal være reparert innen mandag.

- Burde vært ærlige

Politikerne som møtte Babcock skulle i dag ønske at de hadde blitt orientert bedre av selskapets ledelse.

- De nevnte ingenting om de tekniske problemene som har satt fly på bakken. Tvert i mot, de skrøt av at de hadde satt inn ekstrafly. Det minste de kunne gjort da de først kom til Oslo for å møte oss, var å være ærlige og ikke holde avgjørende informasjon skjult. Det er en beredskapskrise i nord som må løses og da må vi få en ærlig vurdering av situasjonen, sier Seher Aydar (Rødt) til Dagbladet.

Hun deltok på møtet sammen med en ansatt i partiet. Også Senterpartiet ble spurt om å møte Babcock på Stortinget 22. november, men ingen i partiet hadde anledning, får Dagbladet bekreftet.

- På det tidspunktet ble den uregelmessigheten som man nå leter etter årsaken til håndtert på vanlig måte. Vurderingen av denne saken som et alvorlig problem ble gjort da man forsto at de korrigerende tiltakene ikke fungerte, og at man ikke hadde funnet rotårsaken, forklarer Roger Solheim til Dagbladet.

Babcock ba om ro

I møtene etterlyste Babcock-ledelsen behovet for ro i rekkene i tida som kom. De sa angivelig at politikerne «skylder oss ærlighet», til tross for ideologiske uenigheter.

Selskapet lovet også at bemanningssituasjonen i Babcock ville løse seg tidlig på nyåret 2020.

«Risikoen for å ikke lykkes skyldes politisk uro. Opposisjonen må passe på hvem man angriper», står det skrevet i møtereferatet Dagbladet har sett.

I tillegg tok Babcock opp problemet med «lønnsadelen i Norsk pilotforening».

Ap: - Lettvint framstilling

Også i Ap etterlyser man i dag at Babcock informerte dem bedre.

- De burde vært mer tydelige på problemen de hadde med nye fly. Sett i ettertid virker det som en lettvint framstilling av virkeligheten som vi ble servert. De hadde egentlig bare ett budskap til oss: Babcock ønsket ro, og snart ville personellutfordringene bli løst, sier Ingvild Kjerkol (Ap) til Dagbladet.

Hun deltok på møtet for Arbeiderpartiet.

- Om Ingvild Kjerkol har oppfattet det som at jeg kun ba om ro, har jeg uttrykt meg uklart. Jeg ønsket å gi en orientering om status, og få tilbakemeldinger. Det stemmer at vi også orienterte om hvordan Babcocks ansatte opplever den store oppmerksomhet om tjenesten. Det meste av dette må vi selv skal ta ansvar for, men vi opplever tidvis at mange snakker om oss, og få snakker med oss. Derfor ønsket jeg å formidle at våre dører er åpne dører, sier Marius Hansen i Babcock til Dagbladet.

Det er foreløpig uklart eksakt hva de tekniske problemene ved ambulanseflyene faktisk beror på. Roger Solheim, som deltok i alle møtene, sier det ikke var naturlig å informere om de tekniske problemene på det tidspunktet Babcock besøkte Stortinget.

Virksomhetsoverdragelse

Dagbladet kan i dag også fortelle at Marius Hansen, daglig leder i Babcock, fortalte politikerne på Stortinget at han skulle ønske virksomhetsoverdragelse var en del av anbudskriteriene da Babcock vant fram.

Det noe fremmedgjørende begrepet «virksomhetsoverdragelse» er, i alle fall delvis, stridens kjerne i Babcock-saken.

Dersom myndighetene hadde satt krav om virksomhetsoverdragelse i anbudet for å drive ambulansefly i nord, ville vinneren av anbudet vært «tvunget» til å overta piloter og teknikere fra operatøren som drev flyene tidligere. Kompetansen i Lufttransport ville dermed automatisk gått videre til Babcock.

Eksperter mener dette ville sikret pasientene mer stabil drift, og unngått både pilotkrangelen og dagens tekniske bråk. Men det ville trolig gjort mulighetene til profitt mindre for Babcock. Eksperter har hevdet at Babcock aldri ville vunnet dersom staten satt krav om virksomhetsoverdragelse. Anbudsrunden er blitt omtalt som rigget i Babcocks favør.

- Marius Hansen sa at det hadde vært en fordel om dette var bestemt på forhånd, fordi man da ville hatt et avklart forhold til pilotene. Da kunne mange av utfordringene rundt overtakelsen vært unngått, sier Solheim.

- Babcock forstår imidlertid at spørsmålet om muligheten til å stille et slikt krav handler om jus, og forholdte seg til og respekterte kriteriene som var fastsatt i anbudet, legger han til.