På rettens scene

Advokatrollen er stadig i utvikling, og akkurat nå ser vi ulike rolleforståelser i ulike saker.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

TRE RETTSSAKER har satt søkelys på advokatrollen denne våren. I Oslo byrett har kremen av norske advokater barket sammen om Olsen-familiens malerier, i Sørum i Akershus kjemper landets mest mediekjente forsvarsadvokater i Orderud-saken, og i Kristiansand prøver forsvarere og bistandsadvokater å finne mening i noe av det mest barbariske som er skjedd i moderne norsk kriminalhistorie. I tillegg har vi Gry Hossein-saken i Skien, der en ny forsvarsadvokat har trådt inn på den nasjonale mediescenen. I alle fire sakene spiller advokatene på hele sitt mangfoldige register. Som Shakespeare formulerer det i «Kjøpmannen i Venedig»: «Verden er en scene hvor hvert menneske må spille sin rolle.»

ADVOKATROLLEN er som enhver annen rolle på den offentlige scene tilpasset omgivelsene. Rollen legges opp etter sakenes art, men også noen generelle forutsetninger. Den ideelle forestillingen om at rettferdighet er noe som skal søkes i retten, og bare der, er for lengst oppløst. Mediene spiller en avgjørende rolle i dramaene om skyld eller rett. Men på alle scenene er advokatene - og det gjelder så vel forsvarere som aktorat - både manusforfattere, regissører og skuespillere. Man kan si at kampen om legaliteten foregår i rettssalen, mens kampen om legitimiteten foregår i mediene. I en viss forstand blir det viktigere å bli frikjent på TV enn i rettssalen. Lars Grønnerøds forsvarer Steinar Wiik Sørvik formulerte det slik i et intervju i Dagbladet for noen uker siden: «Det er en symbiose mellom presse og advokater i den divisjonen jeg jobber i. Får du ikke eksponert saken din i mediene, har du ikke gjort jobben din som forsvarsadvokat.» Så er det vel ikke lenge før den første forsvarsadvokaten inngår fusjon med et medierådgiverfirma, f.eks. Geelmuyden.Kiese.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer