På ski med propell bak

Her er greia som garantert gjør deg til påskefjellets mest omtalte skiturist.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Med bensindrevet flymotor på ryggen skulle problemet med bakglatte ski være løst. Det er ikke sykkelreparatør Reodor Felgen som har mekket vidunderet, men Bjørn Håvard Rækken og Bjørn Rønningen fra Høgskolen i Gjøvik. De kan lage en til deg også, for 25000 kroner.

- Vi testet motoren på Lygna i går. Den gikk ganske bra. Du slipper i alle fall å stake. Den bråker jo noe innmari da, flirer Bjørn Håvard Rækken. Måpende langrennsløpere så 25-åringen dundre forbi, så snøføyka sto.

«Norge rundt»

De to studentene har brukt 400 timer på å konstruere greia som de kaller «Run Rack».

- Det er en prosjektoppgave i industridesign. Det var et innslag på «Norge rundt» som satte oss på ideen. Der var det en fyr som hadde montert en motor på sparken sin. Vi hadde lyst til å lage en motor som man kunne bruke enten det er på ski eller i kanoen.

- Kanoturen blir vel ikke helt det samme etter dette?

- Nei, det kan man vel trygt si, sier Rækken.

Hadelendingen forklarer at motoren er på 86 kubikkcentimeter som yter 7,5 hestekrefter. Karbonfiber, lettmetall og tre har fått vekten ned i 12 kilo.

- Miljøvennlig er den også. Det meste er bygd i resirkulerte materialer og motoren vil bruke vel en liter bensin i timen, opplyser Rækken.

Fjernkontroll

Det blir ikke plass til mye appelsiner og Kvikk Lunsj i sekken med «Run Rack» på ryggen.

- Du styrer gassen med en fjernkontroll i hånda. Brems har vi ikke, så du må ploge sjøl. Motoren er nok litt for svak for å komme opp i de helt store hastighetene. Hele poenget var å lage noe som virket, slik vi hadde tenkt. Det største problemet var å få redusert vekten. Det synes jeg vi har klart ganske bra, sier Bjørn Håvard Rækken. Maskinen skal presenteres for lærere og medstudenter over påske.

- Så langt har i alle fall lærerne gitt oss sin fulle støtte.

HELT PROPELL: Med sin 7,5 hestekrefters bensindrevne flymotor på ryggen, prøver Bjørn Håvard Rækken å manøvrere seg fram i terrenget.