KAN BLI VANSKELIG: Regjeringen liberaliserte regelverket for vannscootere, men lar kommunene lage egne forskrifter. Det kan gjøre reglene strengere. Her en vannscooterfører i Oslofjorden ved Sandvika. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpix
KAN BLI VANSKELIG: Regjeringen liberaliserte regelverket for vannscootere, men lar kommunene lage egne forskrifter. Det kan gjøre reglene strengere. Her en vannscooterfører i Oslofjorden ved Sandvika. Foto: Torstein Bøe / NTB scanpixVis mer

Vannscooter

På sommeren seksdobles Kragerøs befolkning. Nå leder de an i vannscooteropprør: - Nok er nok

Kommunene vil reversere regjeringens frislipp av vannscootere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Regjeringens frislipp av vannscootere har vekket debatt i hele landet.

Den 18. mai vedtok regjeringen å sidestille reglene for bruk av vannscootere med andre fritidsfartøy. Det vil si at vannscootere nå kan benyttes 50 meter fra badesteder, så lenge fører følger femknopsgrensa.

Støy, sikkerhet og dyreliv har vært blant argumentene for å ikke la vannscooterne få slippes løs i den norske skjærgården. Regjeringen vedtok frislippet 18. mai i år.

- Nok er nok

Med de nye reglene blir det opp til hver enkelt kommune å lage lokale forskrifter, som regulerer bruken av vannscooter, og nå jobber flere skjærgårdskommuner på spreng med å finne ut hvordan de kan stoppe framdriften.

- Det store spørsmålet er hvordan vi skal gå fram. Regjeringen har tvunget oss inn i en tidsnød, sier Kragerø-ordfører Jone Blikra (Ap) til Dagbladet.

- Vi må si: Nok er nok i Kragerø-skjærgården. Vi trenger ikke 50-60 vannscootere som leker seg i skjærgården. Vi har snakket med mange kommuner som holder på med å lage samme forskrifter. Det er den forbaska tida som gjør det nesten umulig å få vedta. Vi skal få det til, men vi må følge lov og retningslinjer, sier han.

UENIGHET: 50 vannscooter-førerer møtte opp for å demonstrere mot reglene for vannscooter sommeren 2016. De mente at reglene bør være på lik linje med fritidsbåter. Stortingsrepresentant Hoksrud var også med på demonstrasjonen. Video: NTB / Scanpix. Vis mer

Ekstraordinært

Varden skriver i dag at kommunen vurderer å holde et ekstraordinært kommunestyremøte for å få på plass en lokal forskrift. Det neste møtet er 16. juni, og der vil forskriften bli lagt fram før den sendes på høring i 14 dager.

Da er i så fall datoen 1. juli, og kommunestyret har sommerferie. Samtidig vil kommunen være smekk full av ferierende. Derfor vurderer ordføreren i så fall å kalle inn til et ekstraordinært møte.

ORDFØRER: Ordfører i Kragerø,Jone Blikra (Ap), sier kommunen går inn for et forbud. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix
ORDFØRER: Ordfører i Kragerø,Jone Blikra (Ap), sier kommunen går inn for et forbud. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix Vis mer

- Jeg er på vei i et møte nå der vi skal diskutere dette, sier Blikra til Dagbladet i dag tidlig.

- En kraftig bumerang

Han sier de legger opp til et totalforbud mot vannscootere i kommunen, i tråd med kommunen litt lenger nord, Tjøme.

Fædrelandsvennen skriver i sin leder i dag at liberaliseringen av vannscootere risikerer å bli ansvarlig for et virvar av kommunale restriksjoner.

- Regjeringen solgte inn fjerningen av dette regelverket som en viktig seier. I stedet kan det bli en kraftig bumerang, mener avisa, og peker på at liberaliseringen kan føre til forskrifter i enkeltkommuner som er langt strengere enn de tidligere reglene.

Det er nettopp det flere av de viktigste feriebyene langs den norske skjærgården nå gjør.

Kragerø-ordføreren, som blant annet har vært lensmann i nabokommunen Drangedal.

- Fjorden er full av fartøy. Store og små, raske og treige. Det å likestille vannscootere med båt i skjærgården hvor det er tett med ferdende og badende er feil. Vannscooteren er et leketøy, sier han.

- Alvorlige ulykker

Kragerø er en av Østlandets desidert viktigste reiselivs- og skjærgårdskommuner. Sesongen begynner tradisjonelt i pinsen, og om ikke mange ukene er det fullt belegg i Kragerø.

- Vi går fra 10 000 innbyggere på vinteren til 60 000 på sommeren. Samtidig har vi veldig stor båttrafikk. Vi har dessverre hatt alvorlige ulykker. Skulle det da skje noe, kan vi ikke ha det på oss at vi ikke har klart å få på plass en forskrift, sier han til Dagbladet.