- På tide, sier Gjeldsoffer-Alliansen

Forbrukerrådet kjent med klagene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no:) - Det var på tide at et av disse selskapene mistet bevillingen, sier Bengt Scheldt, leder i Gjeldsoffer-Alliansen (GOA), til Dagbladet.no.

Kredittilsynet har tilbakekalt Intrum Justitias bevilling til å drive inkassovirksomhet.

- Jeg har i grunn bare ventet på dette, sier han.

Mange klager

Gjeldsoffer-Alliansen får mange klager i forbindelse med inkassobyråenes oppførsel.

- Vi opplever at det er mye snusk og dårlig behandling av kundene, og vi får masse klager på dette, sier Scheldt.

De har også fått konkrete klager på Intrum Justitia.

Scheldt mener det burde vært enklere for myndighetene å reagere mot regelbrudd fra inkassobyråenes side. I dag er eneste mulighet å inndra bevillingen. Dette er et svært drastisk skritt, som Kredittilsynet kvier seg for å ta i bruk.

LEI AV SNUSK: Bengt Scheldt i Gjeldsoffer-Alliansen har ventet på at et inkassobyrå får svi. Foto: Lars Eivind Bones
LEI AV SNUSK: Bengt Scheldt i Gjeldsoffer-Alliansen har ventet på at et inkassobyrå får svi. Foto: Lars Eivind Bones Vis mer

- I saker som dette burde det offentlige for eksempel kunne gi noen kraftige bøter, sier Scheldt til Dagbladet.no.

- Det er en stor arroganse i disse selskapene, og det er ytterst få publikummere som kjenner forskriftene, sier han.

- Skriv for å klage

GOA-lederen har følgende råd til privatpersoner som føler seg dårlig behandlet i slike saker:

- Ikke ring for å klage, men skriv. Og behold kopier og dokumentasjon på all kontakt.

Forbrukerrådet mener Kredittilsynets avgjørelse om å inndra Intrum Justitias bevilling til å drive inkassovirksomhet er et bevis for et forbrukersikkert system.

- Trist for bransjen

- Det er en god bekreftelse på at tilsynssystemet fungerer, sier underdirektør og fagansvarlig for inkasso i Forbrukerrådet, Olav Nyhus til Dagbladet.no.

Forbrukerrådet er, sammen med bransjen selv, representert i Inkassoklagenemnda.

- Jeg er kjent med at det det har vært klaget på Intrum Justitia, i likhet med flere andre akrører i bransjen, sier Olav Nyhus.

Han mener at inkassobransjen stort sett opptrer stuereint.

- Det trist for en bransje, som vi oppfatter som ryddig og ordentlig, at det kommer slike saker som denne, sier Nyhus.

Siden 2001 er det registrert 324 forbrukerhenvendelser om Intrum Justitia. I år har det kommet 18 telefonhenvendelser, ingen skriftlige.

- Disse tallene gir ingen indikasjon på at Intrum Justitia er et problemfirma. De er ikke overrepresentert i klagestatistikken, understreker Olav Nyhus.

KJENT MED KLAGER: Underdirektør Olav Nyhus i Forbrukerrådet vet at forbrukerne stadig klager på inkassobyråer, deriblant Intrum Justitia.