UTEN SJÅFØR: Fylkesordfører Tore O. Sandvik var den første til å prøvekjøre framtidas førerløse bil i Trondheim i dag. Foto: Ole Morten Melgård.
UTEN SJÅFØR: Fylkesordfører Tore O. Sandvik var den første til å prøvekjøre framtidas førerløse bil i Trondheim i dag. Foto: Ole Morten Melgård.Vis mer

På tur med framtidas førerløse bil

Dagbladet fikk prøvekjøre cyberbilen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

TRONDHEIM (Dagbladet): - Jeg synes dette er kult, men mora mi synes det høres helt ko-ko ut, sier Sør-Trøndelags fylkesordfører, Tore O. Sandvik, som fikk æren av å foreta den første prøveturen med den førerløse cyberbilen i Trondheim i dag.

Etterpå var det Dagbladets tur, men det vil være feil å si at vi raste av gårde. Med en hastighet på bare 6 km/t er det mer passende å si at vi gikk med sneglefart inn i framtida. Men komforten var bra, bilen var virkelig uten sjåfør og vi kom trygt fram dit vi skulle.

Lukket område
Cyberbiler er førerløse, automatiserte kjøretøy, som er tenkt brukt på lukkede områder. Bilene kan bli framtidas tilbringertjeneste fra parkeringsplasser og bussholdeplasser til sykehus, shoppingsentre og messehaller:

Når den førerløse bilen kommer, setter du deg inn og gir en datamaskin beskjed om antallet passasjerer og hvor du skal. Så kjøres du direkte dit.

Cyberbilene inngår i EUs forskning på framtidige avanserte transportløsninger i byer. Den norske forskningsstiftelsen SINTEF er en del av forskningsprogrammet som heter CityMobil og som skal gi effektive og trygge lavutslippssystemer.

Hensikten er å gjøre noe med problemene som den økte biltrafikken har påført byene i form av forurensning, bilkøer og mange trafikkulykker.

Prøvekjøring
I formiddag ble de førerløse bybilene prøvekjørt for første gang i Norge. Det skjedde i Trondheim, som har fått status som prøveby i EU-programmet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trondheim er den fjerde av fem byer i Europa som har fått en visning av forskningsprogrammets førerløse biler.

- Mange vil synes at det høres skummelt ut med førerløse biler, men jeg synes dette er kjempespennende. Her benyttes det aller fremste av teknologi og kunnskap til å finne fremtidsrettede løsninger, sier fylkesordfører Sandvik.

Lasersensorer
Vi fikk prøvekjøre cyberbilen i en spesiallaget løype, som den er forhåndsprogrammert til å følge. Bilen er utstyrt med lasersensorer som gjør at den stopper hvis det kommer noe eller noen i veien.

- Det tenkes helt nytt i forhold til å løse byproblemene i Europa. Det jobbes med flere løsninger, og cyberbilene er en av dem, sier Torgeir Vaa, som er prosjektleder og seniorforsker i SINTEF Teknologi og samfunn.

- For Trondheim handler dette om økt tilgjengelighet og service på kollektivtransporten, samtidig som det kan bidra til å gi byens innbyggere en mest mulig rasjonell hverdag, sier Birger Elvestad, som er Trondheim kommunes rådgiver i utviklingsspørsmål.

INN I FRAMTIDA: Dagbladets utsendte reporter fikk også prøvekjøre den førerløse bilen. Foto: Ole Morten Melgård.
INN I FRAMTIDA: Dagbladets utsendte reporter fikk også prøvekjøre den førerløse bilen. Foto: Ole Morten Melgård. Vis mer