Pakistansk ungdom føler seg sviktet

Når pakistansk ungdom kommer inn i kriminelle miljløer skyldes det ofte mangelfull oppfølging fra foreldrene, lærere som diskriminerer og utestengelse fra arbeidsmarkedet. Det kommer fram i en ny spørreundersøkelse som ble presentert i dag.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det er Pakistansk Akademikerforening som har gjennomført undersøkelsen blant elever ved ungdom- og videregående skoler i Oslo. Resultatet fra undersøkelsen ble presentert på et seminar med deltagere fra Oslo kommune, departementer, politiet og det pakistanske religiøse samfunnet i dag.

De 131 ungdommene i alderen 14 til 18 år som er blitt intervjuet, ble stilt tre spørsmål om kriminalitet blant ungdom med pakistansk bakgrunn.

De ble oppfordret til å sette ord på årsaker og løsninger for å redusere ungdomskriminaliteten.

Støtter påstand

Undersøkelsen viser at et flertall, 51 prosent av ungdommene, mener det er mer kriminalitet blant pakistansk ungdom enn i andre ungdomsgrupper. En tredel av de spurte mener at pakistansk ungdom er like mye innvolvert i kriminalitet som andre ungdomsgrupper, mens et lite mindretall ikke hadde noen mening om saken, eller mente at pakistanere i Norge er mindre kriminelle.

Natteravnene i bydel Søndre Nordstrand i Oslo opplyste på seminaret at deres inntrykk og undersøkelser også viste at pakistanske ungdommer oftere havner i bråk enn ungdommer fra andre nasjonaliteter.

Foreldrene svikter

Det som betegnes som overraskende i undersøkelsen er den høye andelen ungdommer som mener mangelfull oppfølging fra foreldre kan være en av hovedårsakene til at pakistansk ungdom penser inn på en kriminell bane. Av de spurte mener 30 prosent at dette er en årsak. 42 prosent mener utestengelse fra arbeidsmarkedet også får ungdom til å begå kriminelle handlinger.

En stor andel av ungdommene mener også at de blir diskriminert av lærerne sine i skolen, men undersøkelsen avdekker ikke hva slags diskriminering dette er snakk om.

- Hvis foreldrene svikter og barna føler at de ikke får den nødvendige backup, da er det ikke utenkelig at ungdommene velger en retning som går på kollisjonskurs med resten av samfunnet, sier Khalid Saeed, styreleder i Pakistansk Akademikerforening til Dagbladet.no.

Han frykter at ungdom med innvandrerbakgrunn kan miste motivasjonen til å være verdige samfunnsborgere når de føler seg diskriminert og utestengt.

- Ungdommene henger i lufta og tilhører verken i samfunnet eller hjemmet. Hva vil en slik utvikling føre fram til? Man skal ikke være akademiker til å spå konsekvensene av en slik utvikling, sier Saeed.

Faller mellom to stoler

Flere av foreleserne på seminaret mente at problemet med kriminalitet blant ungdom med innvandrerbakgrunn har oppstått i andre generasjon, ikke i den første, som kom til landet på slutten av 60-tallet og utover 70-årene.

- Det var ikke slik at pakistanerne tok med seg kriminaliteten til Norge. Den har oppstått her i landet, spesielt fra 90-tallet, sier 19 år gamle Mohammed Zubaer Usmani.

Han deltok selv i spørreundersøkelsen, og kjenner seg veldig godt igjen i resultatet som er kommet fram.

- Jeg tror mange pakistanske ungdommer mangler noen til å sette grenser for dem. De får litt for frie tøyler hjemme, sier Usmani.

Han mener blant annet at mange pakistanske foreldre ikke alltid vet hva barna deres gjør om kveldene. De stoler på at det barna sier stemmer, men ofte gjør det ikke det.

- Noen sier de skal på en fritidsklubb, men egentlig driver de med noen annet, sier 19-åringen til Dagbladet.no.

Dette inntrykket styrkes av inspektør Claus Hagli i Skoleetaten i Oslo. Han er veldig opptatt av at foreldre til elever med innvandrerbakgrunn ofte er fraværende. Mange møter ikke opp på foreldremøter, kjenner ikke skoledagen til barna sine, og trekker seg ofte tilbake dersom det oppstår problemer med barna i skolesammenheng.

- En måte å løse dette på er blant annet å arrangere egne foreldremøter for de som tilhører minioritetsmiljøer, sier Hagli.

Diskriminering i skolen

I tillegg støtter han konklusjonene om at mange elever føler seg diskriminert i skolen, men ofte kan det være ubevisst fra lærernes side.

- For noen dager siden fortalte en lærer meg at det er kaldt i Norge. Det er ikke så kaldt for nordmenn, men for oss som kommer fra Pakistan kan det være kaldt, sa læreren til Mohammed Zubaer Usmani.

Usmani vet godt at det er kaldt i Norge. Han er født og oppvokst her, og er blitt vant med kulda som andre nordmenn gjennom sitt 19 år lange liv.

- Jeg tror nok at en slik uttalelse ikke er vondt ment, men den er unødvendig. Mange slike kommentarer gjennom en hel dag fører nemlig på sikt at det blir oppfattet som rasisme og diskriminering for hver enkelt. Selv hører jeg kommentarer av lignende karakter daglig, og det sliter på sinnet, sier Usmani.

Han peker på at det ofte er eldre lærere som diskriminerer elever på denne måten, og ikke så mye de yngre lærerne.

Hans råd til norske lærere er å behandle elever med fremmedkulturell bakgrunn på lik linje med norske elever.

<B>OPPSTÅTT I NORGE: </B>- Det var ikke slik at pakistanerne tok med seg kriminaliteten til Norge. Den har oppstått her i landet, spesielt fra 90-tallet, sier 19 år gamle Mohammed Zubaer Usmani.