2012: Denne pakken fikk Pascale tilsendt fra Frankrike i 2012. - Det er mye vanskeligere å vite hvor feilen ligger når man sender til eller fra utlandet, sier hun. Foto: Privat
2012: Denne pakken fikk Pascale tilsendt fra Frankrike i 2012. - Det er mye vanskeligere å vite hvor feilen ligger når man sender til eller fra utlandet, sier hun. Foto: PrivatVis mer

Posten

Pakke til 3500 forsvant sporløst. Pascale får 430 kroner i erstatning: - Helt latterlig

- Ikke godt nok, sier Posten Norge. 

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): - Posten roter vekk og ødelegger pakkene mine, men erstatningsordningen er elendig eller lik null, sier Pascale Baudonnel til Firda.no.

Hun driver et postordrefirma i Solund. Siden 2009 har hun sendt 2300 pakker, både i inn- og utland.

- Jeg har egentlig ikke opplevd dette før i år, så jeg har ikke vært klar over at forholdene for erstatning var så dårlige. Jeg kan jo ikke gjøre noe med at pakkene mine blir borte, jeg bruker Postens lommer og er veldig nøye med alt jeg sender. Den forrige pakken hadde jeg til og med to adresseetiketter på, fordi jeg nettopp hadde mistet en annen pakke, forteller Baudonnel til Dagbladet.

- Latterlig

SENDER MYE: Pascale driver et postordrefirma. Dermed står hun for forsyninger til flere ysterier. Foto: Privat
SENDER MYE: Pascale driver et postordrefirma. Dermed står hun for forsyninger til flere ysterier. Foto: Privat Vis mer

Den 17. august forsvant nemlig en av pakkene hennes. 30. august forsvant en ny. Hun kontaktet Posten ved begge anledninger, men de forteller at de bare erstatter frakt per kilo. Den erstatningen regnes ut fra reell vekt på pakken. Når man sender en pakke betaler man frakt på volumvekt.

- Mine pakker er store, men veldig lette. Den første pakken som ble borte veide 1,3 kilo og hadde en verdi på 3500 kroner, erstatningen var på 430 kroner. Det er helt latterlig og kjennes veldig urettferdig.

Pakken som ble borte ble sporet opp, og skulle befinne seg på Hamar. Etter det var det ingen som visste mer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Flere opplevelser

Dette er ikke første gang Pascale Baudonnel blir frustrert over pakkehåndtering.

Bildet øverst i saken viser en pakke hun mottok fra Frankrike i 2012. Hun forteller at hun flere ganger også har opplevd at pakker fra utlandet ikke kommer fram.

- Men da er det enda vanskeligere å klage, for du vet ikke hvor feilen ligger. Pakken på bildet var ikke godt nok pakket fra avsenders side, og etter at den kom fram slik som dette vil de ikke lengre sende meg små bestillinger. Det betyr at jeg må bestille paller om jeg skal ha varen.

- Ikke grov uaktsomhet

Pressesjef i Posten Norge, John Eckhoff, sier at dette ikke er godt nok for dem.

- I 2298 av disse tilfellene har det jo gått bra, men ikke i de to andre. For oss er det ikke godt nok. Vi vil ha alle pakkene fram, for vi driver jo i full konkurranse med andre aktører. To pakker borte er derfor ikke noe vi er fornøyde med.

Eckhoff sier at spørsmålene om erstatning reguleres av internasjonale avtaler, som Posten Norge må følge. For å kunne kreve full erstating må man vurdere hvorvidt tilfellet kan karakteriseres som grov uaktsomhet.

- Det er høye krav til vurdering av uaktsomhet, men vi har tidligere betalt erstatning for pakker som har blitt borte. Vi har rutiner som skal følges, og dersom en medarbeider ikke følger de rutinene vil det kunne karakteriseres som grov uaktsomhet. Kundene har selv skrevet fraktkontrakt og inngått en avtale, en avtale som reguleres av internasjonale avtaler om transport. Det er de reglene som gjelder. At en pakke blir borte er ikke å anse som grov uaktsomhet.

- Hvorfor ikke det?

- Det vi har ansvar for er transporten, og når vi ikke kan se at det er grov uaktsomhet som ligger til grunn, er reglene regulert av de internasjonale avtalene, sier han.

Hva gjelder forsikring er det ikke noe Posten Norge kommer til å innføre i nærmeste framtid.

- Vi er et fraktselskap og ikke et forsikringsselskap, sier Eckhoff.