REISER HJEM PÅ MANDAG: Pakkereiseselskapet Detur flyr sine gjester hjem som planlagt på mandag, selv om flere har ytret ønske om å dra hjem tidligere. Foto: AFP PHOTO / FETHI BELAID
REISER HJEM PÅ MANDAG: Pakkereiseselskapet Detur flyr sine gjester hjem som planlagt på mandag, selv om flere har ytret ønske om å dra hjem tidligere. Foto: AFP PHOTO / FETHI BELAIDVis mer

Pakkereiseselskapet har besluttet å kansellere alle sine avganger til Tunisia

Flyr gjester hjem på mandag som planlagt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Selskapet Detur, det eneste norske pakkereiseselskapet som tilbyr turer til Tunisia, har besluttet å kansellere alle sine avgagner til Tunisia sommeren 2015.

Men selskapet setter ikke opp noen ekstra rute hjem, selv om gjester har forespurt seg om å dra hjem før mandag morgen.

Det skriver Deturs daglige leder, Leven Cetin, i en pressemelding.

- Først av alt, ønsker vi å utdype våre kondolanser til familie og venner av de som er berørt av hendelsen i Sousse i går, skriver Cetin i pressemeldingen.

Minst 114 nordmenn oppholder seg i feriebyen, men Utenriksdepartementet har ingen indikasjoner på at noen er direkte rammet. Amalie Weum (21) er en av mange som har reist ned med reiseselskapet Detur. De sier at foreløpig er det den oppsatte avgangen mandag 29. juni som er returen for deres kunder.

Har tatt kontakt Rett etter terrorangrepet i går, hvor en terrorist i badetøy skjøt og drepte 38 turister, begynte selskapet å ta kontakt med sine kunder på SMS, telefon, e-post og ansikt til ansikt på hotellene.

- Vårt første mål er å vite at alle våre gjester er trygge og uskadde. Vi oppfordret også våre gjester om å oppholde seg ved sitt hotell om de ikke har nødvendige ærend utenfor, skriver han i pressemeldinga.

Artikkelen fortsetter under annonsen

De fikk kontakt med de fleste av våre gjester.

- Våre gjester som er innkvartert i Sousse skal ha fått tilbud om å flytte til andre hotell, eventuelt annet område, skrive Cetin.

Det er imidlertid en del gjester som kun har kjøpt flybilletter gjennom Detur. Disse har det vist seg vanskelig for selskapet å kontakte.

-  De fleste av disse er nok på private besøk i Tunisia. Noen av disse har ikke svart på oppgitte telefonnummer, kanskje på grunn av at telefonene er slått av eller at de bruker lokal telefonlinje. Vi prøver fortsatt å komme i kontakt med dem, slik at vi vet at alle er i god behold. Våre lokale telefonnumre i Tunisia har blitt sendt ut til alle våre gjester, slik at de kan kontakte vårt lokale kontor i tilfelle de trenger å snakke med noen av Detur sine lokale representanter, skriver Cetin i pressemeldinga.

Reiser til planlagt tid Reiseselskapet har ikke mottat noen rapport eller offisiell informasjon om at noen av deres norske gjester er skadet. Selskapet har fått forespørsler fra gjester i Sousse om det er mulig å dra hjem tidligere. Andre gjester ønsker derimot ikke å dra hjem.

- Vi har dermed bestemt oss for at flyet vil gå til planlagt tid. Flyet vil da forlate Enfidha tidlig mandag morgen. Vi har ikke et ønske om å forlate noen gjester i Tunisia, derfor benytter vi den opprinnelige avgangen, slik at alle gjestene kan nå sin opprinnelige avgangstid, fremgår det av pressemeldinga.

Selskapet ønsker ikke å skape en «kaotisk atmosføre» fordi offentlige myndigheter ennå ikke har besluttet å evakuere folk fra Sousse.