Pål Enger koste seg med «Skrik»

I 1997 ble Pål Enger dømt til seks års fengsel for å ha stjålet Edvard Munchs maleri «Skrik». I går var han tilbake på Nasjonalgalleriet. På studiebesøk, sammen med flere andre fanger fra Ullersmo landsfengsel.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Ullersmo-fanger på studietur til Nasjonalgalleriet


I FRED: «Madonna» er utrolig vakker. «Skrik» er helt spesielt, men det skal få henge i fred for meg, sa Pål Enger til Dagbladet.


UINTERESSERT: Securitas-vaktene virket helt uinteressert, og fulgte ikke med da ti-tolv fanger fra Ullersmo landsfengsel var på studietur på Nasjonalgalleriet i går.

Mens Securitas-vaktene prater med hverandre, kommer ti- tolv menn inn hovedinngangen til Nasjonalgalleriet. For noen av de tungt kriminelt belastede mennene er det tydelig første gang de er i galleriet. Et par av fangene ser derimot ut til å være mer «hjemme».
Både kjente hvitsnippforbrytere, voldskriminelle, vinningsforbrytere og mannen som av politiet i Oslo ble utpekt som samfunnsfiende nummer en - Pål Enger - ser ut til å føle seg hjemme.


UINTERESSERT: Securitas-vaktene virket helt uinteressert, og fulgte ikke med da ti-tolv fanger fra Ullersmo landsfengsel var på studietur på Nasjonalgalleriet i går.

Ser «Skrik»


Uten at Securitas-vaktene får med seg hva som skjer, henger flere av fangene av seg jakker og frakker, før de sprer seg rundt i galleriet. Helt fritt spaserer mennene rundt og titter på kunstverkene. Tidemand og Gudes «Brudeferden i Hardanger» får anerkjennende nikk.
Pål Enger er ulastelig kledd i hvit skjorte, og har fått et par små briller over nesetippen. Sammen med en annen innsatt rusler han først gjennom hovedsalen i første etasje, der «Skrik» var hengt opp på æresplass da maleriet ble stjålet en kald februarmorgen i 1994.
Noen få minutter seinere er Enger på plass i sal 24 - hvor Edvard Munchs mesterverker henger. Enger er på vei mot «Madonna» og «Skrik» når han oppdager Dagbladet:
- Hva pokker gjør du her, kan jeg ikke få lov til å være i fred, utbryter den kjente kunsttyven oppgitt.

- Vakkert og spesielt


Pål Enger er ikke særlig interessert i å bli intervjuet. Motvillig svarer han etter noen sekunder på noen spørsmål.
- Det er klart at det er veldig spesielt for meg å være tilbake på Nasjonalgalleriet. «Skrik» har vært og er en viktig del av livet mitt. Jeg er jo dømt for å ha stjålet det! Selv om jeg ikke var her den natta det ble stjålet, sier Enger.
- Du kom inn i hovedinngangen, tar du den også ut igjen, eller blir det gjennom et vindu?
Enger smiler oppgitt, før han samler seg og svarer:
- «Madonna» er utrolig vakker. «Skrik» er helt spesielt, men de skal få henge i fred for meg. Men kan vi ikke få være i fred, ber Pål Enger.
Mens flere av fangene titter på Edvard Munchs arbeider, sitter to kvinner på sofaen i sal 24. De er mer opptatt av de andre maleriene som henger på veggene. I den tilstøtende salen står to Securitas-vakter og prater med hverandre. Tydelig helt uinteressert i hva som skjer inne i sal 24, hvor fem- seks langtidsdømte soningsfanger prater kunst.
Selv om Dagbladet ikke er særlig velkommen blant fangene, er det ikke vanskelig å få med seg hvem som er guide, og hvem som gestikulerer og forteller om Edvard Munchs verdenskjente malerier.
Etter en snau time har fangene fått nok av maleriene på veggene og skulpturene som troner i de mange salene i Nasjonalgalleriet.

- Rar følelse



Pål Enger ble sammen med tre andre menn tiltalt for tyveriet av «Skrik». De andre ble til slutt frifunnet. Enger var den eneste som ble dømt for Norgeshistoriens mest oppsiktsvekkende tyveri.
Under den korte og ikke akkurat hjertelige samtalen mellom Enger og Dagbladet, innrømmet Enger at det var rart å være tilbake på Nasjonalgalleriet.
- Det er rart. Selvfølgelig har jeg en rar følelse akkurat nå, sier Enger.
  • For ordens skyld: Samtlige malerier og skulpturer hang på sine respektive plasser etter at Ullersmo-fangene forlot Nasjonalgalleriet ved 12.30-tida lørdag.