(Dagbladet): I Freias nye kampanje «Det nære» oppfordres folk til å dele ord som er nære for dem.
«Ekte ting. Nære ting. Er det ikke ofte de små tingene som gir mest glede? Hva er det som er nært for deg? Nå samler vi Norges nære øyeblikk, og kanskje blir det nettopp ditt vi deler med hele Norge?», heter det i annonsen.
Men ikke alle ord er passende, ifølge Freia. Flere ord Dagbladet har søkt på godtas ikke, fordi de ifølge Freia «ikke er passende».
«Palmeolje» er upassende. «Muslim» er upassende. «Krekar» er upassende. «Hijab» er upassende. Og «Helvete» er upassende.
Ordet «Kjønnsorgan» og ordet «Drap» blir imidlertid godtatt.
- Legger inn filtre - Vi har sett oss nødt til å legge et filter på kommentarene, for at eventuelle diskusjoner om spesifikke produkter blir kanalisert til vår kundeservice, sier Freias pressekontakt Celin Husby til Dagbladet.
- Hvorfor godtas ordet «Kristen», men ikke ordet «Muslim»? Og hvorfor er «Drap» et ord som godtas, men ikke «Krekar» eller «Hijab»?
- Slike formuleringer er ikke relevant for vår kampanje, og derfor er vi nødt til å legge inn filtre for at vår plattform ikke skal brukes til denne type budskapsformidling, svarer Husby.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger