Pangstart for FHM

Mannebladet FHM selger over all forventning. Redaktør Stig Jakobsen mener bladet har truffet en ny generasjon lesere.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

-  FHM har en fordel i form av et sterkt konsept som allerede er utprøvd i mange land, sier Jakobsen.

Da forlaget Bonnier som planlagt satte opp prisen på FHM fra 25 til 35 kroner på nr. 2, falt leserskaren fra 50 000 til 40 000, men bladet er stadig over dobbelt så stort som konkurrenten Mann. Nå håper redaktøren å klare det mange mannebladgründere ikke har klart: å holde seg i markedet.

-  At såpass mange kjøpte blad nummer to, lover veldig bra. Nå har jeg sterke indikasjoner på at nummer tre selger like godt, så vi må bare holde koken oppe og bli enda bedre og hvassere.

Bevisste harryer

Dagbladets anmelder mente første utgaven av bladet var forutsigelig og harry. «Målgruppa for FHM synes å være 27-årige gutter som drømmer om å få være 17 igjen», skrev han. Jakobsen tror han har truffet tidsånden med konseptet.

-  Vi som gikk på universitetet på 90-tallet, gikk gjennom en periode med politisk korrekthet. Nå har vi en slags tongue-in-cheek-holdning til verden. Vi er harry med en stor selvbevissthet, og må innrømme overfor oss selv at vi liker jenter i bikini og raske biler. Den Hegelske pendelen har slått motsatt vei, sier han.

Balleslag

-  Jeg håper den Hegelske pendelen svinger tilbake igjen og treffer dem midt i balla, sier Jon Michelet.

Da han jobbet med å legge om Vi Menn på 90-tallet, var det nettopp lettkledde damer og raske biler han ville til livs. Eierne stoppet imidlertid omleggingen halvveis i prosessen, og bladet ble vendt tilbake til sin gamle profil. Nå er Vi Menn Norges suverent største manneblad med over 100 000 solgte i uka.

-  Vi ser den samme idiotfikseringen i bladene for begge kjønn. Jeg tror unge lesere som vil ha den typen stoff, etter hvert vil søke seg til Internett, og at disse bladene har mørk framtid, sier Michelet.

Michelet har vært sannspådd tidligere, med bladene Café i 2000 og Playboy Norge i 1997. Bladet Mann har imidlertid overlevd siden det ble lansert i 1996. I 2003 solgte de rundt 15 000 blader i snitt hver måned.

MANNETEKKE: Den norske utgaven av For Him Magazine (FHM) har hatt en solid start. Redaktør Stig Jakobsen rister av seg all kritikk og viser gode salgstall.