KVITTERING: Det blir stor mengder kvitteringer når alle butikker igjen blir pålagt å skrive ut kvittering for hvert kjøp. Enten digitalt eller, som i de fleste tilfeller, på papir.
Foto: Lise Åserud / NTB Scanpix
KVITTERING: Det blir stor mengder kvitteringer når alle butikker igjen blir pålagt å skrive ut kvittering for hvert kjøp. Enten digitalt eller, som i de fleste tilfeller, på papir. Foto: Lise Åserud / NTB ScanpixVis mer

Papiret flommer i butikkene: - Bare skatteetaten som synes dette er en god idé

Fra 1. januar 2019 må alle butikker tilby papirkvittering. Både bedrifter og ekspert reagerer.

(Dagbladet): Kalenderen viser 2018, og rundt oss blir stadig mer av verden digitalisert. Miljøspørsmålet er også høyt på agendaen, noe som blant annet har ført til at en rekke butikker nå spør deg om du vil ha kvittering før de tar en utskrift av papirlappen mange takker nei takk til.

Så lenge kjøpsdetaljene er synlige på en skjerm, kan man da i dag la være å skrive ut kvitteringen.

Papirpåpud

Men det blir det en slutt på nå. For fra 1. januar 2019 blir bedrifter pålagt å avslutte hvert kjøp med utskrift av kvittering. Med andre ord: Uansett om du vil ha kvittering eller ikke, skrives den ut.

Bakgrunnen er skatteetatens ønske om å komme den svarte kontantomsetningen til livs.

Men innretningen på den nye forskriften får enkelte bedrifter til å se rødt.

Frisørkjeden Cutters har siden de startet opp i 2015 basert seg på et helt papirløst system. Der kan kundene taste inn e-post-adressen sin når de betaler, og så få sendt kvitteringen dit. De hadde rett og slett ingen papirskrivere i sine salonger.

Men med de nye reglene må de investere. En relativt stor kostnad. I tillegg til at det også skrives ut kvitteringer.

- Det blir ganske mange utskrifter, sier Lasse Smedsvig, markedssjef i Cutters.

Som om de ikke var irritert nok på de nye papirskriverne, fikk de nylig en påpakning av Skatteetaten under en kontroll av deres lokale i Trondheim.

Der hadde de nemlig ingen printer som kunne skrive ut personallisten, noe de er pålagt etter loven.

«Det var ikke mulig å foreta utskrift fra det elektroniske systemet», står det i skatteetatens rapport, som Dagbladet har fått tilgang til.

- Utdatert regelverk

Cutters advares også med at de kan bli ilagt gebyr dersom de i framtida ikke innretter seg etter regelverket.

Noe som i praksis betyr at de må kjøpe seg printer, utelukkende for å kunne printe ut personallistene til skatteetatens kontroller. Noe de ikke har planer om å gjøre.

- Regelverket er utdatert. Vi trodde først det var fleip, sier Smedsvig.

- Det er vanskelig å forstå hvorfor myndighetene skal kreve utskrift på papir hvis en bedrift har alt i orden digitalt med mulighet for fullt innsyn på sekundet. Det er unødvendig bruk av materialer og dessuten ineffektivt.

Han regner med at de nye kassasystemene, med printere, montering og drift fort koster Cutters opp mot en halv million kroner i året.

- Ved å kutte nettopp slike kostnader som dette klarer vi å tilby lave priser til kundene og konkurransedyktige lønninger til de ansatte, sier Smedsvig.

Den nye loven gjelder altså for alle. Dagbladet har snakket med folk i utelivsbransjen som sier at det blir «sinnssykt mye papir» på en travel kveld.

I tillegg er det alle butikkene, som nå må skrive ut kvittering. Med mindre de har en smidig løsning for å sende ut på e-post, noe de aller færreste har.

- Formidable kostnader

En som har full forståelse for irritasjonen til Cutters og andre som drukner i papir er administrerende direktør i Revisorforeningen, Per Hanstad. Til DN omtalte han ordningen som «å skyte spurv med kanoner, der man i tillegg bommer på spurven».

- Det ble sagt da forskriften kom at dette har svært liten økonomisk konsekvens, men det har noen helt formidable kostnader. Nesten alle bedrifter, også alle små, må kjøpe nye printere. Har man tre fire kasser blir det fort 30 000-50 000 i året, sier Hanstad, og fortsetter.

- Det er mange fordeler med de nye kassasystemene, men den kvitteringsbiten er ganske hårreisende.

Skylden legger han på skatteetaten.

- Det er ikke noen andre enn skatteetaten som synes det er noen god idé.

- Lite miljøvennlig

Hanstad viser til at skatteetaten argumenterer for at dette blant annet er noe som er synlig overfor kunden, at du ikke bare åpner skuffen og putter pengene nedi, men at kvitteringen viser at det er gjennomført et kjøp.

- Men vi nærmer oss at 100 prosent av alle kjøp er korttransaksjoner. Kassa er integrert med bankterminal. Kundene får ikke betalt med mindre det er gjennomført en handel, sier Hanstad.

Han forteller at de har snakket med bedrifter som har installert det nye kassasystemet, og de fyller opp «en diplom is-kasse» med kvitteringer kundene ikke vil ha. Hver eneste dag.

- I 2018 burde det være unødvendig. Det er veldig lite miljøvennlig, sier Hanstad.

Han sier at det er en mikroskopisk andel som unndrar seg beskatning ved å putte penger i jakkeforet i stedet for i kassa, og at det dermed er urimelig å pålegge alle de som ikke unndrar seg penger ekstra kostnader.

- Sånn går det når skatteetaten får bestemme. Så har departementet latt dette få gå gjennom uten en realitetsvurdering.

Han har også forståelse for at Cutters irriterer seg over forskriften som sier at de må skrive ut personallistene.

- Alle nye kassasystemer har løsninger du kan lage personallister på. Da ligger de ansatte inne med navn og personnummer og så sjekker de inn og ut av jobb der, sier Hanstad.

Men skal man følge loven, er det ingen bønn.

- I framtida må alle ha en printer. Alle må kjøpe inn, slår Hanstad fast.

Skatteetaten

Skatteetaten opplyser på sin side at de mener kravet om utskrift skal bekjempe en utfordring som de og aktørene i næringslivet har slitt med i en årrekke, nemlig svart omsetning og useriøsitet som hindrer like konkurransevilkår.

Reglene ble også utformet sammen med næringen, opplyser skatteetaten.

De nye reglene innebærer for eksempel at man kun kan benytte kassesystemer som tilfredsstiller kravene i loven.

Noe som altså innebærer utskrift av kvittering ved alle kjøp.

- Akkurat dette er en viktig premiss for at også markedet selv skal kunne ha insentiver for selvjustis. Poenget er at når du som kunde får kvittering verifiseres på samme tid salget i kassasystemet og gir med det alle parter en sikkerhet for at salget blir fullstendig registrert, sier Astrid M. Dugstad Tveter, seksjonssjef i rettsavdelingen i Skatteetaten til Dagbladet, og legger til at frivillighet på dette punktet ikke har hindret useriøse aktører i markedet.