Parat-lederen: - Jeg kunne gjerne spist middag med Kjos i kveld

Nå vil pilotene begrave stridsøksa.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Etter de uvanlig steile frontene i Norwegian-streiken, vil pilotene nå begrave stridsøksa etter at partene kom til enighet i kveld.

- Pilotene kan være uenige med ledelsen, men når avtalen er underskrevet, går de videre. Nå er det fokus på å fly passasjerene dit de skal, at kabinpersonalet kommer tilbake på jobb og at selskapet kan utvikle seg framover, sier Parat-leder Hans-Erik Skjæggerud til Dagbladet.

Han kunne selv gjerne spist middag med Norwegian-sjef Bjørn Kjos i kveld.

- Ja, det hadde ikke vært noe problem, sier Parat-lederen.

Hjem til kona Kjos selv sier at han skal hjem og sove.

- Men kanskje om ei uke eller to. Det har jeg ingen problemer med. Nå skal jeg hjem til kona, sier Norwegian-sjefen.

Han synes det er deilig å være ferdig med de tunge forhandlingene.

- Ja, det er ihvertfall godt å kunne å spise noe annet enn pizza, humrer Kjos på sitt sedvanlige vis.

Han beskriver den siste tida som «forferdelig», og sier han føler med passasjerene.

- Det har vært vondt å forhandle, mens så mange passasjerer har måttet vente. Nå kommer de endelig opp i lufta igjen, sier Kjos.

- Det har vært min tyngste periode som sjef.

Lettet Parat-leder Skjæggerud er også svært fornøyd med at streiken endelig er over.

Artikkelen fortsetter under annonsen

BREDE SMIL: Både Bjørn Kjos og Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilot Union (NPU), smilte og lo da de i kveld møttes i Aktuelt på NRK. Foto: Thomas Rasmus Skaug
BREDE SMIL: Både Bjørn Kjos og Halvor Vatnar, leder i Norwegian Pilot Union (NPU), smilte og lo da de i kveld møttes i Aktuelt på NRK. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer

- Det er klart at vi er utrolig lettet over å endelig ha kommet i mål etter å ha holdt på i 11 dager, med så mange passasjerer som har blitt rammet.

Han beskriver forhandlingene som tidvis uoversiktlige, som i mange andre arbeidskonflikter.

- Enhver arbeidskonflikt tar vendinger man ikke alltid kan forutse, som må håndteres underveis. Så er det selvfølgelig forhandlinger, hvor vi utveksler krav. Et krav blir møtt med et annet krav, som kan snu opp-ned på det første tilbudet.

Søvnløse netter Etter hvert som dagene gikk, ble forhandlingene også preget av svært lite søvn.

- Mange har beveget seg helt på grensa, og det preger dynamikken. Når et menneske får tilstrekkelig lite søvn, kan man reagere veldig ulikt, og ting som kan framstå helt greit og uproblematisk etter åtte timers søvn, kan plutselig framstå helt ulogisk, sier Skjæggerud.

- Har det gjort stemningen mer amper?

- Ikke amper, men komplekse problemstillinger, formuleringer og hva de har av konsekvenser, kan oppfattes ulikt avhengig av hvor mye søvn man har innabords.

- Tilstrekkelig trygghet Kravet om en tariffavtale med morselskapet endte med en garanti overfor pilotene, som de nå er trygge på at selskapet vil holde.

- Det som endret seg siden helga var at det kom på plass tilstrekkelig trygghet om at avtaleteksten var juridisk, økonomisk og faktisk bindende nok. Den sikkerheten og tryggheten har vi nå, den kom på plass i dag. Det krevde 11 dager med streik, og det er vanskelig å si om den kunne vært kortere eller vært lengre.

Skjæggerud vil ikke opplyse om nøyaktig når partene kom til enighet, men sier forhandlingene har pågått mer eller mindre hele tida, i mange dager.

- Vi har jobbet med disse tingene helt fram til i kveld. Til slutt kan det være ett ord som kan stå igjen, det er utrolig hva ett ord kan gjøre. En avtale kan i det store og hele se grei ut, men kan likevel veltes av en setning eller noen få ord.

Motbakke Ifølge Skjæggerud, ble det i løpet av konflikten stadig vanskeligere å kommunisere pilotenes budskap. Mange mener de har stilt urimelige krav.

- Vi startet i motbakke, for det er en helt klar oppfatning om at pilotene har gode lønnsbetingelser, gode vilkår, og det er i utgangspunktet ikke så veldig høy sympati for å stille krav. Det har vi jo erkjent, og det har medlemmene også erkjent. Likevel tenker jeg at det er noen helt grunnleggende ting i arbeidslivet man har krav på.

- Har dette gjort denne streiken vanskelig å stå i?

- Nei, medlemmene har stått fjellstøtt. Noen har gått imot, men det er veldig begrenset. Mange synes selvfølgelig det bildet som har vært tegnet har vært urettferdig, men de har stått i det, sier Skjæggerud.

Han mener denne konflikten kan ha konsekvenser for andre arbeidsgrupper enn pilotene.

- Det er en trend i norsk og skandinavisk arbeidsliv det som skjer. Så det er ingen tvil om at fagforeninger og organiserte arbeidstakere i inn- og utland har sett at de tingene denne konfliktene handler om kan ha effekt for andre og at dette er viktig også for dem.

LETTET Bjørn Kjos gleder seg til å spise noe annet enn pizza - og til å komme hjem til kona i kveld. Foto: Thomas Rasmus Skaug
LETTET Bjørn Kjos gleder seg til å spise noe annet enn pizza - og til å komme hjem til kona i kveld. Foto: Thomas Rasmus Skaug Vis mer