-SA FARVEL: Tidligere denne uka ble rundt ti av kapteinens og styrmannens pårørende fløet ut til området der flyet styrtet. 
- De fikk komme inn se stedet der flyet krasjet. De var takknemlige over å få komme til plassen, og på en måte ta farvel, sier kriminalinpektør Patrik Ström. Foto: Polisen Norrbotten
-SA FARVEL: Tidligere denne uka ble rundt ti av kapteinens og styrmannens pårørende fløet ut til området der flyet styrtet. - De fikk komme inn se stedet der flyet krasjet. De var takknemlige over å få komme til plassen, og på en måte ta farvel, sier kriminalinpektør Patrik Ström. Foto: Polisen NorrbottenVis mer

Pårørende ble fløyet ut til ulykkesstedet, der de «fikk sagt farvel»

- Jeg har aldri sett så mange tårer på ett sted til en og samme tid.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Letemannskaper, politi og forsvar har avsluttet søket mellom den svenske innsjøen Akkajaure og norskegrensa, der det svenskregistrerte postflyet fra selskapet West Atlantic styrtet natt til fredag forrige uke.

- Det er ikke mulig å finne noe mer der nå. Alt er frosset til is, som gjør det umulig å grave. Vi har sperret av hele området og planlegger å gjenoppta arbeidet der når bakken har tint. Vi regner med at det blir i juli eller august, sier kriminalinspektør Patrik Ström ved Norrbotten-politiet til Dagbladet.

- Pårørende sa farvel I flyet befant det seg to personer - en spansk kaptein (42) og en fransk styrmann (34). Begge hadde barn og familie, får Dagbladet opplyst.

Mandag denne uke ble rundt ti av deres nærmeste pårørende fløyet ut til stedet.

- De fikk komme inn i området og se stedet der flyet krasjet. De var takknemlige over å få komme til plassen, og på en måte ta farvel, sier Ström.

BESØKTE ULYKKESSTEDET: Sjef for flyselskapet West Altlantic, Gustaf Thureborn, sier til Dagbladet at det var svært krevende - både for ham personlig - og for de pårørende å se stedet der det svenskregistrerte postflyet styrtet.  
Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix
BESØKTE ULYKKESSTEDET: Sjef for flyselskapet West Altlantic, Gustaf Thureborn, sier til Dagbladet at det var svært krevende - både for ham personlig - og for de pårørende å se stedet der det svenskregistrerte postflyet styrtet. Foto: Björn Larsson Rosvall/Scanpix Vis mer

De pårørende var på ulykkesstedet sammen med svensk politi og personer fra flyselskapet West Atlantic.

- Mange tårer West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn var en av dem. Han beskriver besøket som emosjonelt krevende.

- Det er det mest traumatiske jeg har vært med på. Jeg har aldri opplevd så mange tårer på ett sted til en og samme tid, sier Thureborn til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han kjente begge de to omkomne personlig, gjennom deres mange års innsats for flyselskapet.

- Jeg har stor sympati de pårørende, sier Thureborn.

ENORM KRAFT: Flyet, som var av typen Canadair CRJ 200, har truffet bakken med en enorm kraft, ifølge kriminalinspektør Patrik Ström ved Norrbotten-politiet i Sverige. Det er ingen hele deler igjen, sier han til Dagbladet. Foto: Polisen Norrbotten
ENORM KRAFT: Flyet, som var av typen Canadair CRJ 200, har truffet bakken med en enorm kraft, ifølge kriminalinspektør Patrik Ström ved Norrbotten-politiet i Sverige. Det er ingen hele deler igjen, sier han til Dagbladet. Foto: Polisen Norrbotten Vis mer

- Men jeg tror det var godt for dem å komme ut og se stedet. Vitenskap viser at det å se en ulykkesplass bidrar til at å gjøre det enklere å forstå hva som har skjedd, utdyper han.

DNA-analyser Redningsmannskapene har hentet ut en helt intakt ferdskriver, samt en ødelagt en. Havarikommisjonen vil nå analysere disse, og kriminalinspektør Ström sier han antar at de første svarene fra deres arbeid vil foreligge om et par uker.

I tillegg har mannskapene som har jobbet på stedet, ved hjelp av likhunder, funnet rester etter levningene av de to personene som befant seg om bord da flyet styrtet.

- Vi har hentet ut små fragmenter fra mennesker, og håper det er tilstrekkelig til å kunne gjøre en DNA-analyse. Materialet er veldig lite, sier Ström.

- Styrtet med enorm kraft Kriminalinspektøren sier at politiet fortsatt ikke vet noe om hva som forårsaket ulykka. Det eneste de vet er at flyet har styrtet i bakken med svært stor fart.

- Det har etterlatt seg en stor grop, og alle som har vært på plassen har bemerket at flyet må ha styrtet med enorm kraft. Det må ha gått veldig fort, sier Ström.

- Oppfatningen man får er at det nær sagt har stupt inn i fjellet, sier han.

Ingen teorier om årsak Selve gropa er cirka fem meter dyp og rundt 30 meter i diameter. Politiet vil ikke spekulere noe i hva som kan ha vært årsaken til styrten - og avventer Havarikommisjonens rapport.

- Vi har ingen teorier om hva som skjedde. Alle lurer på hvordan dette kunne skje, sa Ström i helga.

Flyet var på vei med norsk post fra Gardermoen til Tromsø da det forsvant fra radaren. Ulykkesstedet ble lokalisert at to norske jagerfly.

West Atlantic-sjef Gustaf Thureborn sier til Dagbladet at han vil takke det norske forsvaret som bidro til å finne stedet så kjapt, og for godt samarbeid.