Pasientundersøkelse: Sykehusene informerer for dårlig

Mer enn 12.000 pasienter ved norske sykehus i fjor har blitt spurt om sine erfaringer. De mener sykehusene ikke informerer godt nok under oppholdet.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Spørreskjemaet fra Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten ble delt ut til 12.494 pasienter på oppdrag for Helsedirektoratet. De spurte var innlagt ved landets sykehus i fjor. Resultatet foreligger nå og viser at det er «stort forbedringspotensial» når det gjelder samhandling mellom sykehus og andre helsetjenester, skriver Aftenposten.

40 prosent av pasientene sier de «ikke i det hele tatt», «i liten grad» eller «i noen grad» opplevde at sykehuset samarbeidet bra med fastlegen om det de var innlagt for. 42 prosent av pasientene opplevde at sykehuset ikke samarbeider bra nok med hjemmetjenesten eller andre kommunale tjenester.

Flere av pasientene kommenterte at sykehuset ikke hadde sendt nødvendige papirer til fastlegen, som skulle fortsette oppfølgingen etter utskrivelsen. Pasientene måtte derfor i større grad ta ansvar for selv å få riktig behandling.

Undersøkelsen viser videre at mange ikke er fornøyd når det gjelder informasjon etter utskrivning. 52 prosent mener de ikke ble godt nok informert om hvilke plager de kunne regne med å få i tiden etter sykehusoppholdet. 49 prosent synes de ikke fikk god nok informasjon om hva de selv kunne gjøre ved eventuelle tilbakefall.

- Dette er et tydelig signal fra pasientene om at det ikke er bra nok når det gjelder informasjon og samhandling, sier statssekretær Anne Grethe Erlandsen (H) i Helse- og omsorgsdepartementet. Hun mener helsevesenet må bli flinkere til å informere pasientene.

(NTB)