Pass deg for nettbank- og kortsvindel

Svindlet i nettbank eller med betalingskort? Oftest tar banken eller kortselskapet ansvaret. Men i spesielle tilfeller er det faktisk du som må bære tapet fullt og helt.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon
  • Du er blitt utsatt for tjuveri eller ran. I lommeboka lå både bankkortet og PIN-koden du bruker i minibanken.

Er du ærlig og innrømmer at du faktisk oppbevarte koden i lommeboka, vil ditt ansvar være begrenset til 8000 kroner.

  • Du kommer i skade for å skrive feil kontonummer, i nettbanken eller på en papirgiro. Pengene dine havner på feil konto.

Dersom kontonummeret eksisterer, går pengene dit - uansett om adressen er feil. Dette er en sak mellom deg og den som har fått pengene dine. Dersom vedkommende nekter for å ha fått dem, har du et stort problem. Her gjelder ikke begrensningen på 8000 kroner. Men, du kan anmelde forholdet.

  • Du blir lurt til å skrive under på to bilag, under påskudd om at en feil i systemet førte til at den første transaksjonen ikke gikk igjennom.

Denne svindelmetoden er kjent, særlig i Spania og Thailand. Reglene er noe uklare. I enkelte tilfeller hevder banken hardnakket at det er du som er ansvarlig. Kan du dokumentere med regning at du kjøpte for 1000 kroner og har blitt trukket for 2000, vil du stille sterkt.

  • Noen har stjålet kortnummeret ditt og brukt det til å kjøpe varer og tjenester.

Dette skjer både på Internett og i andre sammenhenger. I utgangspunktet skal banken eller kortselskapet betale deg tilbake pengene med en gang, og deretter undersøke hva som er skjedd. Sporene på Internett er lette å følge.

  • Noen kikker over skulderen din når du er i minibanken og noterer PIN-koden. Deretter stjeler de kortet ditt.

Det kan være vanskelig for deg å bevise at tjuven faktisk spionerte på deg. Sannsynligvis merket du ikke noe selv. Uansett gjelder finansavtaleloven, med begrensning oppad til 8000 kroner.