Passasjerene nådde aldri cockpiten

- Dra flyet ned, avslutter kapreren. 9/11-rapporten avslører hva som hendte på flight 93.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Rapporten som i går ble overlevert president George W. Bush, gir en detaljert beskrivelse av dødsferden til flyet som styrtet på et jorde i Pennsylvania 11. september 2001.

Man trodde tidligere at det krasjet fordi passasjerene overmannet de fire kaprerne i cockpiten. Ingenting tyder på det, men den heroiske innsatsen hindret flyet å nå Det hvite hus eller Kongressen i Washington.

- Allah er størst! Allah er størst! Er det nå? Jeg mener, skal jeg dra det ned? spør kapreren Ziad Jarrah som sitter bak spakene.

Klokka er 10.01 og det er 33 minutter siden terroristene angrep cockpiten. De siste fire minuttene har et ukjent antall passasjerer forsøkt å sprenge seg gjennom døra - trolig med matvogna.

- Ja, dytt den inn og dra det ned, svarer medkapreren.

90 sekunder seinere styrter flyet opp ned i 928 km/t - samtlige 44 om bord omkommer momentant. Flyet var 20 minutter unna terrormålet i hovedstaden.

Skjønner ikke advarsel

Boeing 757-maskinen letter fra New Jersey klokka 8.42. Klokka 9.24 kommer advarselen fra flygeleder Ed Ballinger:

- Vær på vakt for cockpit-inntrengning. To fly har truffet World Trade Center.

I to minutter grubler pilot Jason Dahl før han svarer:

- Ed, bekreft siste melding - Jason.

Nye to minutter går før flyet gjør en kjapp nedstigning på 700 fot fra en høyde på 35 000 fot. Elleve sekunder inn i stupet kommer den første nødmeldinga:

- Mayday!

Ropet kommer fra en av mennene i cockpiten, og i bakgrunnen høres en slåsskamp. 35 sekunder seinere pågikk fortsatt kampen i cockpiten.

- Hey, kom dere ut! Kom dere ut! Kom dere ut! roper kapteinen.

Siste ord hjem

Klokka 9.32 snakker en av kaprerne inn i mikrofonen:

- Mine damer og herrer. Dette er kapteinen. Vennligst forbli sittende. Vi har en bombe om bord. Så sitt!

Samtidig blir en kvinne - trolig et medlem av besetningen - holdt fanget i cockpiten. Hun kjemper mot en av kaprerne som bringer henne til stillhet.

I minuttene som følger går det opp for passasjerene hva som er i ferd med å skje. De blir tvunget til å sette seg samlet bak i flyet. Minst ti passasjerer og to i besetningen ringer familie, venner eller andre på bakken. De får høre om angrepene mot tvillingtårnene og Pentagon, og bestemmer seg for å overmanne kaprerne. Todd Beamer ringer FBI, og de siste ordene som blir hørt på bakken er når han henvender seg til de andre passasjerene:

- Da setter vi i gang!

Gir opp å nå målet

Klokka er 9.57 når de stormer ned midtgangen. Når Jarrah hører angrepet, begynner han å vippe flyet fra side til side mens han ber medkapreren blokkere døra. Klokka 9.59 sender han flyet i et stup i et nytt forsøk på å avverge motangrepet fra passasjerene som er fast bestemt på å risikere livene sine for å redde liv på bakken. På taleregistratoren følger et voldsomt leven - dunk, smell, roping og glass som knuses. Tre sekunder etter klokka 10 retter han opp flyet og spør:

- Er tiden kommet? Skal vi avslutte det?

- Nei. Ikke nå. Når de alle kommer, avslutter vi det, svarer en annen kaprer.

Jarrah fortsetter å dra styrespaken inn og ut for å kaste angriperne om kull. Utenfor hører han en mann rope:

- Inn i cockpiten. Hvis ikke, dør vi.

16 sekunder seinere roper en passasjer:

- Kjør på!

- Allah er størst!

Klokka 10.01 innser kaprerne at de aldri vil nå Washington. Mens flyet raser i full fart mot bakken fortsetter angrepet på den andre siden av døra.

- Dra det ned! Dra det ned! roper en kaprer desperat.

Like før flight 93 når bakken, vrir de spaken hardt til høyre slik at flyet styrter på ryggen. De siste sekundene høres ropene:

- Allah er størst! Allah er størst!

«Til lyden av passasjerer som angriper, krasjer flyet på en åpen slette i Shanksville, Pennsylvania.» står det i rapporten fra 9/11-kommisjonen. Selv om passasjerene aldri klarte å ta seg inn til kaprerne, slik familiene til de omkomne har fastholdt, reduserer ikke det betydningen av heltedåden:

«Kaprerne beholdt kontrollen over flyet, men innså at de var sekunder fra å bli overmannet. Passasjerenes mot reddet livene til et stort antall mennesker og hindret at Det hvite hus eller Kongressen ble ødelagt.»

Kilder: CNN og AP

<B>FÅR ALDRI MØTE PAPPA: Lisa Beamer viser fram Morgan Kay som ble født fire måneder etter at Todd Beamer avsluttet samtalen med FBI ved å si "Let's roll" til de andre passasjerene.
<B>HELTENE FRA FLIGHT 93: Pårørende og etterforskerne trodde lenge at passasjerene klarte å tvinge seg inn i cockpiten.
<B>HER ENDTE DØDSFERDEN: FBI tok dette bildet ei uke etter at flight 93 styrtet.
KRITISERER BUSH: I går overleverte kommisjons-medlem Thomas Kean 9/11-rapporten som er kritisk til regjeringas opptreden i forkant av terrorangrepet.<br><B><li> <a href='http://edition.cnn.com/2004/US/07/22/9.11.full.report/index.html'>Les hele rapporten</a></B>
<B>UNNGIKK STORBYEN: Dette bildet ble tatt av Val McClatchey på terrassen hennes like etter at flight 93 traff jordet.
<B>TILINTETGJORT: Flyet ble knust i småbiter etter å ha styrtet opp ned i bakken i nesten 1000 km/t.
<B>MINNESTUND: Presidentparet og pårørende sørger over de omkomne i Shanksville på årsdagen for ulykka.
<B>KAPRERNE: Fra øverst til venstre og med klokka: Saeed Alghamdi, Ahmad Ibrahim A. Al Haznawi, Ziad Samir Jarrah og Ahmed Alnami.