Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Nyheter

Mer
Min side Logg ut

Passasjerene nektet å gå om bord i flyet da nordlyset kom

Avinor: - Nei, vi jager dem ikke om bord.

NORDLYS I TROMSØ:  Nordlys sett fra Skulsfjord utenfor Tromsø. Etter en uke med dårlig vær i nord dukket det opp akkurat da passasjerene skulle gå om bord i et Norwegian-fly. Det førte til at de ble stående på tarmac isteden for å gå om bord i flyet. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / Scanpix
NORDLYS I TROMSØ: Nordlys sett fra Skulsfjord utenfor Tromsø. Etter en uke med dårlig vær i nord dukket det opp akkurat da passasjerene skulle gå om bord i et Norwegian-fly. Det førte til at de ble stående på tarmac isteden for å gå om bord i flyet. Foto: Rune Stoltz Bertinussen / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Egentlig skulle Norwegians fly fra Tromsø til London i går gå klokka 21.20. Men da passasjerene, mange av dem utenlandske turister i ishavsbyen, hadde levert ombordstigningskortene og gått ut på tarmac like ved flyets trapper, oppdaget de at nordlyset danset over dem på himmelen.

Der ble de stående, isteden for å gå om bord i flyet, skriver iTromsø.

Til Dagbladet sier Avinors driftssjef Svein Idar Henriksen at slike episoder ikke er uvanlig:

- Det skjer titt og ofte gjennom vinteren. Denne gangen førte det til at flyet gikk 15 minutter etter avgangstid, og den klarer Norwegian å hente inn i lufta på vei til London, sier han.

- Ville ikke jage dem Romjula og inngangen til det nye året har vært preget av dårlig vær i Tromsø. Mørke skyer og tåke har gjort det umulig å få et glimt av nordlyset.

- Dette er nordlysturister, og de fleste av dem har vært i Nord-Norge i opp til en uke. Og så kommer de til flyplassen og skal reise hjem uten å ha sett nordlyset, og så klarner det endelig opp idet de skal gå om bord i flyet. Selvsagt velger de da å bli stående og beskue nordlyset istedet for å gå om bord. Og da jager vi dem ikke inn i flyet, sier Henriksen.

Han understreker at det er passasjerene både flyselskapene og Avinor lever av.

- Vi vil jo bli anbefalt videre. For oss er det en glede å la dem får et glimt av nordlyset før de reiser hjem, sier Henriksen.

Også Norwegian mener saken kan ses fra en positiv vinkel:

- Nordlyset er uvanlig, og det er hyggelig at turistene synes det er fint og vakkert i Nord-Norge, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson

- Ikke en forsinkelse På spørsmål om Norwegian burde tatt mer ansvar overfor passasjerer som ikke har de samme interessene som nordlysturistene, svarer Jacobsson at Norwegian ikke anser gårsdagens episode som en forsinkelse.

- Avganger opp til 15 minutter etter avgangstid, slik som den i går, anses ikke som en forsinkelse. Skulle man gå 20 minutter etter tid, er det mulig å ta dette igjen i lufta. Norwegian har et stort fokus på punktlighet, og vil alltid gjøre vårt ytterste for at flyene våre skal gå i tide, sier hun.

Heller ikke Norwgian kan si noe om hvor ofte slike ting skjer:

- Vi har ikke mulighet til å hente noen statistikk over dette nå i helga, men vi anser ikke slike episoder som et stort problem, sier Jacobsson

IKKE FORSINKET:  Norwegian, her avbildet på Gardermoen, sier at 15 minutter ikke er å anse som en forsinkelse.Foto: Morten Holm / SCANPIX
IKKE FORSINKET: Norwegian, her avbildet på Gardermoen, sier at 15 minutter ikke er å anse som en forsinkelse.Foto: Morten Holm / SCANPIX Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media