- Passasjerene var i en zombie-liknende tilstand

Pilotene Niels Gomer og Tristan Loraine har begge opplevd giftgasser om bord. Les svarene nederst i saken!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

•Les også «Opplevde flykapteinens verste mareritt»

(Dagbladet.no:) I november 1999 opplevde den svenske flykapteinen Niels Gomer og hans andrepilot å bli fullstendig lammet av en giftig gass i cockpit.

- Hadde vi vært nærmere bakken da både annenpiloten og jeg ble dårlige, kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ikke landet seg selv, sier Niels Gomer.

Det han opplevde som verst, var at de ikke visste hva som var i ferd med å skje med dem.

- En motorbrann, for eksempel, er noe konkret, og noe vi er trente for å mestre. Dette hadde vi aldri hørt om, og skjønte ikke at vi var påvirket før vi var skikkelig dårlige. Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sier flykapteinen.

- Zombie-liknende

Det var på den siste av tre flyginger mellom Stockholm og Malmö fredag 12. november 1999 at kaptein Niels Gomer og hans annenpilot plutselig ble så syke at de ikke hadde kontroll over BAe 146-flyet.

Med sekunders mellomrom ble begge slått ut av sterk svimmelhet og kvalme. Til tross for at begge fikk på seg oksygenmasker, vedvarte symptomene hos kapteinen. Heldigvis kviknet annenpiloten til i tide, slik at han fikk flyet, med 73 mennesker om bord, trygt ned på bakken. 

SLÅTT UT: Kaptein Niels Gomer var nær ved å styrte i BAe 146-flyet med 73 personer om bord. Foto: Fra dokumentaren «Welcome Aboard Toxic Airlines», Vis mer

Både kabinpersonalet og de 68 passasjerene om bord var sterkt påvirket av den ukjente giftgassen etter landing. Alle passasjerene var merkelig stille, flere sov.

- Flere var trøtte og ønsket å bli klødd på ryggen. Andre sov og var vanskelige å vekke, sier kaptein Niels Gomer.

Den nå pensjonerte havariinspektøren Olle Lundström etterforsket hendelsen sammen med kollega Henrik Elinder.

- Klart situasjonen er alvorlig når begge pilotene blir slått ut samtidig. Det utgjør en sikkerhetsrisiko, sier havariinspektør Elinder, som ledet de tekniske undersøkelsene av flyet, til Dagbladet.

- Ifølge besetningen skal flere av passasjerene ha vært i en zombie-liknende tilstand, forteller havariinspektør Olle Lundström.

Forurenset kabinluft

I den grundige ettersøkelsen av flyet etter nestenulykken, fant Havarikommisjonen verken maskinelle feil eller spor etter giftige kjemikalier.

Like fullt konkluderer den svenske havarikommisjonen med at forurenset kabinluft trolig var årsaken til nestenulykken.

Kommisjonen peker på at en ukjent, giftig gass etter all sannsynlighet har oppstått etter en oljelekkasje i motoren, og funnet veien til kabinlufta.
 

Denne uka kommer kaptein Gomer til Sandnes hvor fagforeningen SAFE og Norsk Flygerforbund arrangerer en konferanse som tar opp giftgass-problemene.

Den tidligere britiske flykapteinen Tristan Loraine kommer også til konferansen for å vise fram og snakke om sin dokumentarfilm «Welcome Aboard Toxic Airlines», hvor han blant annet har intervjuet kaptein Gomer.

Loraine har selv opplevd en rekke hendelser med giftgasser om bord som pilot i British Airways i en årrekke.