- Passasjerene var i en zombie-liknende tilstand

Pilotene Niels Gomer og Tristan Loraine har begge opplevd giftgasser om bord. Les svarene nederst i saken!

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

•Les også «Opplevde flykapteinens verste mareritt»

Giftige gasser

•Dagbladet.no setter fokus på giftige gasser i fly som kan påvirke både mannskap og passasjerer.

•Hydraulikk- og turbinoljer i flyets motor inneholder giftige organofosfater. Ved lekkasje eller søl av disse oljene i flymotoren, kan nervegassliknende forbindelse oppstå når det blir varmt og finne veien til kabin- og cockpitlufta.

•Dagbladet.no har dokumentert mange hendelser med slike giftgasser i fly. Ved flere tilfeller har dramatiske situasjoner oppstått.

•Dagbladet.no har avdekket at minst 1500 flyansatte verden over mener de har fått varige skader på nervesystemet som følge av giftgasseksponering i fly.

•Industrien anerkjenner at forurenset pusteluft i fly kan være et sikkerhetsproblem. men hevder at langvarig, lav eksponering ikke er helseskadelig. Slike langtidseffekter er aldri blitt forsket på.

•SAS Braathens har overfor Dagbladet.no vedgått at de har rapporterte tilfeller av giftgasshendelser om bord. I år 2000 ble en norsk SAS-kaptein skadd for livet etter gass i cockpit.

•Luftfartstilsynet i Storbritannia (CAA) har overfor Dagbladet.no vedgått at gasser i pustelufta i fly er et alvorlig sikkerhetsproblem.

•Dagbladet.no har avdekket at amerikanske luftfartsmyndigheter (FAA) nå vil skjerpe rapporteringsrutinene for giftgasser i fly. FAA har analysert sin database og konkluderer med grov underrapportering.

•Etter at Dagbladet tok opp problemet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) midler til å forske på giftige organofosfater. Prosjektet pågår fremdeles.

•Både amerikanske og britiske myndigheter gransker nå risikoen forbundet med giftige gasser i fly.

•Dagbladet.no har avslørt at flere arbeidere i en liten turbinavdeling på Statfjord A opplevde å få MS-diagnose eller andre nerveskader tidlig på 90-tallet.

•Dagbladet.no har avslørt hvordan Statoil stanset undersøkelsen som kunne gitt svar på hvorfor turbinarbeiderne blir syke.

•Turbin- og hydraulikkoljer inneholder giftige organofosfater som kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser under høy temperatur.

•På bakgrunn av Dagblad-avsløringer, skal Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) måle etter slike giftgasser i fly og i gassturbiner offshore.

•Statoil visste om flere MS-syke. Dagbladet.no har avslørt at turbinarbeider Charles Aase ble akutt syk på Statfjord C og fikk MS-diagnose i 1990, uten at han ble tatt med i undersøkelsen av syke turbinarbeidere i 1992.

•Dagbladet.no kan dokumentere at minst åtte personer i en liten turbinavdeling på Statfjord A opplevde symptomer på MS eller fikk MS-diagnose.

(Dagbladet.no:) I november 1999 opplevde den svenske flykapteinen Niels Gomer og hans andrepilot å bli fullstendig lammet av en giftig gass i cockpit.

- Hadde vi vært nærmere bakken da både annenpiloten og jeg ble dårlige, kunne det gått riktig ille. Flyet kunne ikke landet seg selv, sier Niels Gomer.

Det han opplevde som verst, var at de ikke visste hva som var i ferd med å skje med dem.

- En motorbrann, for eksempel, er noe konkret, og noe vi er trente for å mestre. Dette hadde vi aldri hørt om, og skjønte ikke at vi var påvirket før vi var skikkelig dårlige. Det første jeg tenkte var: Vi kommer til å dø her. 73 mennesker, sier flykapteinen.

- Zombie-liknende

Det var på den siste av tre flyginger mellom Stockholm og Malmö fredag 12. november 1999 at kaptein Niels Gomer og hans annenpilot plutselig ble så syke at de ikke hadde kontroll over BAe 146-flyet.

Med sekunders mellomrom ble begge slått ut av sterk svimmelhet og kvalme. Til tross for at begge fikk på seg oksygenmasker, vedvarte symptomene hos kapteinen. Heldigvis kviknet annenpiloten til i tide, slik at han fikk flyet, med 73 mennesker om bord, trygt ned på bakken. 

SLÅTT UT: Kaptein Niels Gomer var nær ved å styrte i BAe 146-flyet med 73 personer om bord. Foto: Fra dokumentaren «Welcome Aboard Toxic Airlines»,
SLÅTT UT: Kaptein Niels Gomer var nær ved å styrte i BAe 146-flyet med 73 personer om bord. Foto: Fra dokumentaren «Welcome Aboard Toxic Airlines», Vis mer

Både kabinpersonalet og de 68 passasjerene om bord var sterkt påvirket av den ukjente giftgassen etter landing. Alle passasjerene var merkelig stille, flere sov.

- Flere var trøtte og ønsket å bli klødd på ryggen. Andre sov og var vanskelige å vekke, sier kaptein Niels Gomer.

Den nå pensjonerte havariinspektøren Olle Lundström etterforsket hendelsen sammen med kollega Henrik Elinder.

- Klart situasjonen er alvorlig når begge pilotene blir slått ut samtidig. Det utgjør en sikkerhetsrisiko, sier havariinspektør Elinder, som ledet de tekniske undersøkelsene av flyet, til Dagbladet.

- Ifølge besetningen skal flere av passasjerene ha vært i en zombie-liknende tilstand, forteller havariinspektør Olle Lundström.

Forurenset kabinluft

I den grundige ettersøkelsen av flyet etter nestenulykken, fant Havarikommisjonen verken maskinelle feil eller spor etter giftige kjemikalier.

Like fullt konkluderer den svenske havarikommisjonen med at forurenset kabinluft trolig var årsaken til nestenulykken.

Kommisjonen peker på at en ukjent, giftig gass etter all sannsynlighet har oppstått etter en oljelekkasje i motoren, og funnet veien til kabinlufta.
 

Denne uka kommer kaptein Gomer til Sandnes hvor fagforeningen SAFE og Norsk Flygerforbund arrangerer en konferanse som tar opp giftgass-problemene.

Den tidligere britiske flykapteinen Tristan Loraine kommer også til konferansen for å vise fram og snakke om sin dokumentarfilm «Welcome Aboard Toxic Airlines», hvor han blant annet har intervjuet kaptein Gomer.

Loraine har selv opplevd en rekke hendelser med giftgasser om bord som pilot i British Airways i en årrekke.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer