DYRT:  Etter to dager må flyselskapene slippe det økoniske ansvaret for passasjerer som er rammet av innstilte fly. De økonomiske ordningene nå er for gode og kan utradere flyselskapene fra jordens overflate, mener HSH Reise. Her fra flyplassen i Helsingfors under askeproblemene. FOTO: REUTERS/SCANPIX.
DYRT: Etter to dager må flyselskapene slippe det økoniske ansvaret for passasjerer som er rammet av innstilte fly. De økonomiske ordningene nå er for gode og kan utradere flyselskapene fra jordens overflate, mener HSH Reise. Her fra flyplassen i Helsingfors under askeproblemene. FOTO: REUTERS/SCANPIX.Vis mer

- Passasjerer får greie seg selv etter to dager

Har altfor gode rettigheter, mener HSH Reise.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

|||

Flyselskapene må slippe å betale hotell- og matutgifter for passasjerer som ikke kommer seg hjem etter to dager.

Det mener HSH Reise.

Flyselskapene må ut med millioner av kroner i hotell- og matutgifter til passasjerer som sitter fast over hele verden.

HSH, hovedorganisasjonen for handel og tjenester i Norge, mener at passasjerenes rettigheter i situasjoner som dette er for gode, og krever at de innskrenkes, skriver Aftenposten.

HSG Reise mener regelverket som regulerer flypassasjerenes rettigheter er uklart på flere vesentlige punkter og kan leses som om flyselskapene har en ubegrenset plikt til å betale mat og hotell i dagevis og ukevis.


- Kan utradere flyselskaper

- Dette vil kunne utradere flyselskapene fra jordens overflate fordi de økonomiske belastningene blir for store, sier Rolf Forsdahl, direktør i HSH Reise.

Forsdahl mener regelverket ikke tar høyde for slike situasjoner som har oppstått nå, og at det må innføres begrensninger for hvor mange dager denne plikten skal gjelde.

HSH vil nå ta spørsmålet opp med klagenemnda for flysaker for å få en uttalelse.

(NTB).