SYK PILOT: Den australske piloten Susan Michaelis har fått permanente skader på nevrvesystemet. Hun fløy BAe 146, flytypen som har aller flest giftgasshendelser. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/Privat
SYK PILOT: Den australske piloten Susan Michaelis har fått permanente skader på nevrvesystemet. Hun fløy BAe 146, flytypen som har aller flest giftgasshendelser. Foto: Havarikommisjonen i Sverige/PrivatVis mer

Passasjerer og flymannskap utsatt for giftige gasser mer enn 1000 ganger på fem år

Ifølge fersk rapport. Nå forbereder flyansatte med kreft og nerveskader søksmål i Australia.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Passasjerer og mannskap på australske fly har vært utsatt for giftige gasser mer enn tusen ganger i løpet av de siste fem åra. Det viser en ny rapport fra Australian Transport Safety Bureau (ATSB), omtalt i news.com.au.

I flere tilfeller utførte flymannskaper nødlandinger på grunn av giftige gasser som oppsto i kabin eller cockpit, men passasjerene ble aldri advart om potensielle farer, skriver den australske avisa.

Nå vurderer australske besetningsmedlemmer å gå til søksmål fordi de mener gassene bidrar til den reneste giftsuppa av kjemikalier. I tillegg mener de stråling om bord fører til økt forekomst av hjernekreft blant piloter og brystkreft blant flyvertinner.

Turbinoljene som brukes i flymotorer inneholder kjemiske stoffer, såkalte organofosfater, som under høy temperatur kan utvikle seg til nervegassliknende forbindelser.

Siden alle moderne fly, så nær som Boeing 787 Dreamliner, henter pusteluft fra motorene, kan de giftige gassene finne veien til kabin- og cockpitlufta ved lekkasje, søl eller overfylling av turbinolje i motoren.

Tysk sjokkrapport Rapporten fra de australske myndighetene er ikke den eneste interessante studien som er kommet den siste tida som setter søkelyset på giftgasser i fly.

Tirsdag denne uka skrev Dagbladet om en sjokkrapport fra den tyske havarikommisjonen (BFU) som viser at flygere, besetning og passasjerer har fått helseproblemer etter såkalte giftgasshendelser i fly.

Onsdag skrev Dagbladet om pilot Susan Michaelis fra Australia som selv er rammet.

I Dagbladet torsdag anklaget YS-organisasjonen Parat, som organiserer 4300 norske flyansatte, flyindustrien for ikke å ta giftgasser i fly på alvor av økonomiske hensyn.

I går avviste flyindustrigigant Boeing på det sterkeste i Dagbladet at giftgasser i fly representerer noen form for fare, men fabrikanten unnlot samtidig å svare på kritiske spørsmål.

Opphopning av kreft og giftskader Den tidligere piloten Susan Michaelis har fått permanente skader på nervesystemet og i fjor ble hun diagnostisert med brystkreft.

Etter at hun mistet lisensen til å fly på slutten av 90-tallet, har hun viet sitt liv til å forske på og opplyse om farene knyttet til giftgasser i fly.

- Å sitte i et usunt arbeidsmiljø hver dag og puste inn giftige gasser gjorde meg syk, sier Michaelis som i dag er forskningssjef for interesseorganisasjonen Global Cabin Air Quality Executive (GCAQE).

Gjennom sin forskning, har Michaelis funnet opphopning av nerveskader og kreft blant flyansatte.

- Jeg ser et mønster av kronisk dårlig helse. Det er absolutt et behov for at dette blir forsket videre på, sier hun.

Medisinsk direktør Ian Hosegood i det australske flyselskapet Qantas gir følgende kommentar til news.com.au:

- Sikkerhet for passasjerer og mannskap er vår høyeste prioritet. Vi opplever svært sjelden giftgasshendelser i våre fly, spesielt hendelser knyttet til motorolje. Omfattende global forskning på luftkvaliteten i kabin levner ingen beviser for at giftgasser om bord har påført passasjerer eller mannskap langvarige helseeffekter, sier Hosegood.

Tredoblet Den australske myndighetsrapporten viser at rapporteringen av giftgasshendelser har tredoblet seg i Australia mellom 2008 og 2012.

FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Privat
FORURENSET KABINLUFT: Noen ganger er det synlig røyk, andre ganger ikke. Noen ganger lukter det som sure sokker, andre ganger er det luktfritt. Dette bildet viser hvordan det artet seg da passasjerer og bestening ble utsatt for en giftgasshendelse i september 2010 på en amerikansk flygning. Foto: Privat Vis mer

Rapporten slår fast at de fleste giftgasshendelsene ikke har fått alvorlige konsekvenser, men ett tilfelle blir trukket spesielt fram. Røykutvikling på en Qantas-flygning mellom Melbourne og Cairns i 2009 førte til at flyet måtte omdirigeres til Canberra.

En ansatt om bord ble syk, og det tok åtte måneder før vedkommende klarte å komme seg tilbake på jobb.

Minst ett søksmål mot australske myndigheter er nært forestående, etter at en bakkeansatt ble syk etter eksponering for giftige gasser ved flyplassen i Sydney.

I 2010 fikk tidligere Ansett-flyvertinne Joanne Turner utbetalt 140 000 australske dollar i erstatning fordi giftgasser om bord i flyet av typen BAe 146 hadde gitt henne helseplager.

Hjernesvulst En australsk flyvert forbereder nå søksmål mot myndighetene. Han har fått Parkinsons sykdom og ondartet hjernesvulst.

- Jeg ble diagnostisert med hjernesvulst da jeg snublet på grunn av Parkinsons og dro til sykehuset for en skanning, sier Brett Vollus som har jobbet for Qantas i 27 år.

- Det må være en sammenheng mellom alle krefttilfellene blant flyansatte og det giftige miljøet som vi arbeider i. Mer forskning må til, sier han.

Den australske avisa news.com.au har intervjuet flere flyansatte som har fått kreft eller skader på nervesystemet.

Dagbladet-serie Dagbladet har i en årrekke satt fokus på giftgasser som kan oppstå i pustelufta i kabin og cockpit i fly.

Etter Dagbladets omfattende artikkelserie om giftige organofosfater i turbin- og hydraulikkoljer som startet i 2003, fikk Statens arbeidsmiljøinstitutt (Stami) offentlige midler til et forskningsprosjekt.

Våren 2011 kunne de norske forskerne påvise giftige organofosfater i lufta som flypassasjerer og besetning puster inn. Giftstoffene kan føre til skade på nervesystemet og utløse psykoser hos mennesker.

I en studie, publisert i tidsskriftet Journal of Environmental Monitoring, påviste forskerne ti ganger forhøyet nivå av det nervegiftige organofosfatet TCP i kabin og cockpit i et norsk passasjerfly som hadde hatt røykutvikling i kabin fra motoren.

NORSK PROSJEKT: Her er direktør Pål Molander i Statens arbeidsmiljøinstitutt i 2006 med en detektor de laget for å avdekke giftgasser i fly. Prosjektet kom til etter Dagbladets artikkelserie om giftgasser i fly. Foto: Øistein Norum Monsen
NORSK PROSJEKT: Her er direktør Pål Molander i Statens arbeidsmiljøinstitutt i 2006 med en detektor de laget for å avdekke giftgasser i fly. Prosjektet kom til etter Dagbladets artikkelserie om giftgasser i fly. Foto: Øistein Norum Monsen Vis mer