Passasjerer raser - Norwegian prioriterte laks framfor 50 feriekofferter

- Det hele har vært ekstremt frustrerende, sier Gaute Næss som endte opp uten klær og viktige medisiner i to dager.

LAKS OM BORD: Her lastes store mengder med laks om bord flyet. Kort tid senere, måtte to personer og 50 bagasjer lastes av. Foto: Gaute Næss
LAKS OM BORD: Her lastes store mengder med laks om bord flyet. Kort tid senere, måtte to personer og 50 bagasjer lastes av. Foto: Gaute NæssVis mer

- Hvordan kunne Norwegian gjøre dette? Prioritere laks foran passasjerene, og ødelegge ferien for barn og voksne? Det var en anspent stemning blant passasjerene, forteller Gaute Næss til flysmart24.no.

Han var blant dem som skulle reise Oslo-Gran Canaria med flyselskapet lørdag formiddag, men endte opp uten bagasje og viktige medisiner i to dager.

- Det har vært veldig frustrerende. Det hjelper heller ikke at vi har opplevd alt annet en god kommunikasjon med Norwegian oppi det hele, sier han til Dagbladet.

Tok et tilfeldig bilde

Det var lørdag klokka 11.10 at Næss og familien sto klare ved gaten på Gardermoen. De gledet seg til en godt planlagt toukers ferie, og hadde møtt opp i god tid.

IKKE FORNØYD: Gaute Næss ventet lenge på Las Palmas flyplass. Der kom hverken bagasje eller beskjed fra Norwegian. Foto: Privat
IKKE FORNØYD: Gaute Næss ventet lenge på Las Palmas flyplass. Der kom hverken bagasje eller beskjed fra Norwegian. Foto: Privat Vis mer

Men så kom den første kontrabeskjeden:

- Flyet er 30 minutter forsinket, lød det over høyttaleranlegget.

Mens de sto og ventet ved vinduet, så de flyet komme kjørende inn til terminalen.

- Da så vi at de startet å laste på bagasje. Plutselig kom det flere paller med laks som de begynte å ta inn, noe vi syntes så litt morsomt ut, så jeg tok et tilfeldig bilde.

Deretter fikk Næss og de andre passasjerene lov til gå om bord. Til alles fortvilelse, kom enda en kontrabeskjed fra besetningen.

- Kapteinen sa at flyet bar store mengder med overvekt, og at de måtte iverksette tiltak. To personer måtte forlate flyet, i tillegg til 30 kofferter.

Det var ikke nok. Ytterligere 20 kofferter ble fjernet fra bagasjerommet. Flyet tok av én og en halv time forsinket, og passasjerene ble lovet at bagasjen deres ville komme med neste fly, som skulle lande 30 minutter seinere.

- Den kom aldri

På Las Palmas flyplass ble Næss og familien møtt med dårlig kommunikasjon. De ble nødt til å henvende seg til Norwegian sin skranke, og fylle ut et forsinket bagasje-skjema.

- Der ble vi også fortalt at bagasjen mest sannsynlig ikke ville komme før søndag, for så å bli kjørt ut til oss. Mandag formiddag hadde jeg fortsatt ikke fått den.

DRAMATIKK: 121 personer var ombord da et charterfly ble overrasket av kraftig turbulens under en tur fra Pristina i Kosovo til Basel i Sveits. VIDEO: Storyful Vis mer

For Næss og familien gikk de to første dagene av ferieturen med på shopping av nye klær og toalettutstyr. Næss, som er avhengig av blodtrykk- og kolesterolmedisin, fikk heller ikke tatt den daglige mengden sin.

- Elendig håndtering

- Det hele har som sagt vært veldig frustrerende. Oppi det hele, mens vi fløy ned hit, spurte vi en flyvertinne om hvorfor de ikke bare kunne fjerne laksen. Da svarte hun at det ikke lot ser gjøre, ettersom produsenten hadde betalt mye for å transportere den.

Han er heller ikke begeistret for hvordan Norwegian har håndtert hendelsen.

- Den har vært elendig. Vi har sendt inn en skriftlig klage, men ikke fått noe svar. De kunne i det minste gitt oss rammede en liten beklagelse, eventuelt en liten kompensasjon for det hele.

- Det er svært beklagelig

Senior kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Tonje Næss, bekrefter hendelsen overfor Dagbladet. Hun hevder den oppsto som følge av en feil.

- Det stemmer at noen av våre passasjerer dessverre opplevde at deres bagasje ikke ble sendt på samme avgang de selv reiste på på lørdag. Det er svært beklagelig og vi har stor forståelse for at dette har skapt frustrasjonen hos de det gjelder, skriver hun i en e-post til Dagbladet, og fortsetter:

- Årsaken til dette er at flyet hadde for mye total last. Innsjekket bagasje skal alltid prioriteres først, men det har dessverre ikke skjedd i denne saken. Det beklager vi. Vi vil nå følge opp denne saken videre for å sørge for at dette ikke skjer igjen.

På spørsmål vedrørende den dårlige kommunikasjonen Gaute Næss og familien skal ha erfart, samt eventuell kompensasjon, svarer hun:

- Det er høysesong og stor pågang på kundesenteret om dagen, men alle henvendelser vil bli individuelt behandlet så fort vi har mulighet, sier hun.

- Hvis du må kjøpe toalettsaker eller andre nødvendige ting du hadde i den innsjekkede bagasjen, eller leie viktig utstyr fordi flyet ditt er forsinket, kan du be om å få tilbakebetalt kostnadene innen rimelighetens grenser.

Kommunikasjonsrådgiver Næss henviser videre til selskapets retningslinjer, som man finner på Norwegian sine hjemmesider.