SKUMMEL FLYTUR: Et AirAsia fly var på vei fra Australia til Bali da det begynte å miste høyde. Ifølge passasjerene var det flybesetningen som hadde mest panikk, noe som bidro til å spre frykt. Video: CNN Vis mer Vis mer

Passasjerer raser mot «hysteriske» flyverter etter stup:
- Ingen panikk før de skrek

Hevder det var ingen beroligelse i de ansatte.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Ansatte på et AirAsia-fly får sterk kritikk av sine passasjerer, etter at et fly fra Perth i Australia til Bali stupte seks kilometer i lufta.

Den skremmende hendelsen, som skyldtes et angivelig trykkproblem i kabinen, skjedde på søndag.

- Vi ble bare mer bekymra

- Panikken eskalerte på grunn av de ansattes oppførsel, som så ut som om de var på gråten og i sjokk mens de skrek, fortalte en av passasjerene ombord i flyet, Clare Askew, til Seven News Australia, skriver CNN.

- Vi så etter dem for beroligelse, men fikk ikke det. Vi ble bare mer bekymra fordi de var så paniske, fortsatte Askew.

I videoen fra flyreisen, som du kan se øverst i saken, blir oksygenmaskene utløst mens en av flyvertene roper «passasjerer, kom dere ned», gjentatte ganger.

Ifølge CNN skal dette være i tråd med prosedyren til flyverter, for å få passasjerene raskt i trygghet.

- De ble hysteriske. Det var ikke noe panikk før det, fortalte en annen passasjer, Mark Bailey.

Hendelsen førte til at flyet måtte snu. Det landet seinere trygt i Perth.

Stupte seks kilometer

Data fra Flightaware.com viser at flyet, en Airbus A320, stupte fra rundt 10,3 kilometers høyde til tre kilometer på noen få minutter. Det er standard praksis for piloter å gå ned i høyde i situasjoner med trykkproblemer, skriver nyhetsmediet.

AirAsia uttaler til CNN at de berømmer pilotene for å ha landet flyet trygt, og for å ha overholdt standardprosedyren.

«Vi er forpliktet til å ivareta sikkerheten til våre gjester og våre ansatte, og vil fortsette med å forsikre oss om at vi overholder den høyeste grad av sikkerhet.»

Flyselskapet ville ikke kommentere påstandene om hysteriske ansatte.

På søndag ble flyet undersøkt, i håp om å finne årsaken til problemet. Det er uklart om den ble funnet.

Dette er ikke første gang at passasjerer ombord et AirAsia fly blir bekymra på grunn av personalets oppførsel.

I juni ble passasjerer bedt om å be under kraftig turbulens på en flytur fra Malaysia til Perth:

- EKKELT: Damien Stevens var en av passasjerene på AirAsia-flyet som var på vei fra Perth, Australia, til Kuala Lumpur i Malaysia. Etter et stort smell begynte hele flyet å riste kraftig: - Piloten ba oss om å be to ganger. Video: Damien Stevens / CNN Vis mer