Passasjerer saksøker cruise-selskap

«Helvetes-cruise» er dommen rasende passasjerer feller over Norwegian Cruise Line, etter å ha prøvd rederiets nye stolthet «Norwegian Star». Nå saksøker de rederiet og krever erstatning.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det var under tre ukelange cruise mellom Houston i USA og Mexico i oktober og november at passasjerene ble utsatt for prøvelser. Luftkjøleanlegget i rommene virket ikke, og innetemperatur på opp mot 40 grader tvang mange til å trekke madrasser og tepper ut på dekk eller sove i dekkstoler.

-«Norwegian Star» var ikke det kvalitets-skipet de forventet og betalte for. Skipet var faktisk i dårlig stand, heter det i søksmålet.

Tredobbelt tilbake

Norwegian Cruise Lines hovedkontor i Miami har ennå ikke kommentert erstatningssøksmålet, der passasjerene ikke bare vil ha pengene tilbake men krever dem tredobbelt tilbake.

Ifølge passasjerene var luftkjøleanlegget om bord på skipet ute av stand i fire dager under et ukelangt cruise som startet 19. oktober, og i tre dager under et cruise som startet uka etter.

Rasende

- Mange av passasjerene er rasende, sier advokaten Robert A. Chaffin som fører saken for passasjerene som hadde betalt mellom 6.000 og 11.000 kroner for cruisene.

- Folk sov på dekk og det var svært fuktig og varmt, forteller Jeanine S. Mooring, en av passasjerene.

Da passasjerene etter et liknende skrekk-cruise klaget til Norwegian Cruise Lines, fikk de tilbud om 25 prosent avslag i prisen på et nytt cruise, forteller Mooring.

(NTB)