KJOSFAST I NEW YORK: Norwegians DY 7002 skulle ha gått fra JFK, New York søndag kveld lokal tid, men passasjerene venter fremdeles. Foto: Madeleine Schultz
KJOSFAST I NEW YORK: Norwegians DY 7002 skulle ha gått fra JFK, New York søndag kveld lokal tid, men passasjerene venter fremdeles. Foto: Madeleine SchultzVis mer

Passasjerer satt kjosfast i New York fra søndag til i dag

- Vi får null informasjon.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Norwegians DY 7002 fra New York til Oslo skulle etter planen ha vært på vingene allerede klokka 22.30 søndag kveld lokal tid (klokka 04.30 natt til mandag, norsk tid). Slik gikk det ikke.

De mange passasjerene, flesteparten nordmenn, ventet i 8-tida norsk tid fremdeles på at Boeing 787 Dreamliner-maskinen skulle bli klar for take off.

- Da vi kom til flyplassen søndag kveld, ble det tidlig klart at avgang var utsatt til klokka ti morgenen etter. Etter mye krangel, fikk vi ta inn på hotell klokka ett om natta. Vi fikk beskjed om å møte på flyplassen klokka seks neste morgen. Da vi kom dit klokka seks, var det ingen på jobb, og vi måtte vente to timer på check in, sier frilansjournalist Madeleine Schultz som tidligere har jobbet i Dagbladet.

- Null informasjon Avreisen ble ikke noe av, og Schultz forteller at det slett ikke var alle passasjerene som fikk ut bagasjen sin igjen. Nå er passasjerene tilbake på flyplassen for tredje gang, etter sms-varsling om at flyet snart skal opp i lufta.

- Jeg tviler på at de har fått med seg alle passasjerene fra hotellet. Det virker som om det stort sett er nordmennene som er blitt varslet, så jeg er ikke sikker på at alle kom seg med på den ene shuttlebussen som ble satt opp, sier Schultz.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hun er sterkt kritisk til at de har fått svært dårlig informasjon fra flyselskapet.

- Det er ingen her som jobber for Norwegian og som kan gi oss opplysninger. Flyselskapet har altså ikke en eneste representant her og vi får null informasjon, sier frilanseren som gjerne skulle ha vært hjemme i Oslo nå for å skrive.

Opprørte - For meg innebærer ikke dette annet enn at jeg mister noen dager i Oslo, men for mange andre skaper forsinkelsen større problemer. Det er et par her som skal videre fra Oslo til Berlin. Mannen trenger medisin som han ikke får hentet ut i USA. En artist som også skal til Berlin for å holde konserter, ble meget opprørt over de stadige utsettelsene, sier Schultz.

Medpassasjer Elin Wahl er også opprørt over passasjerbehandlingen.

- Vi får sms omtrent hver time hvor de bare sier: mer informasjon om en time. Så vi kan heller ikke sove. Og på telefonen blir vi satt over til internasjonale servicebehandlere som ikke kan svare på noe. En tysk fyr her som skal til Berlin mangler medisinene sine og har ikke resept som funker i USA, sier Wahl.

- Beklager Litt etter klokka ti norsk tid kom Norwegian-flyet på vingene, og er nå på vei til Oslo.

- Vi har dessverre hatt et fly med teknisk feil på JFK. Det var en del som må byttes på flyet og det har dessverre tatt lengre tid enn forventet å få tak i denne delen, opplyser kommunikasjonsrådgiver Tonje Næss i Norwegian.

- Passasjerene har vært innlosjert på hotell og har vært løpende oppdatert på sms. Vi har hatt en representant (station manager JFK) på stedet for å bistå passasjerene. Vi forstår frustrasjonen passasjerene opplever, og beklager ubeleilighetene forsinkelsen medfører, sier Næss.

STADIGE UTSETTELSER: Passasjerene er nå på flyplassen for tredje gang, i håp om å kunne komme seg til Norge.
STADIGE UTSETTELSER: Passasjerene er nå på flyplassen for tredje gang, i håp om å kunne komme seg til Norge. Vis mer