FLY FRA TRIGANA AIR SERVICE:  Flyet som forsvant er et propellfly av typen ATR-42 og har to motorer. Her er et fly fra Trigana Air Service fotografert den 10. januar 2015. Foto: Bagus Indahono / EPA / NTB Scanpix
FLY FRA TRIGANA AIR SERVICE: Flyet som forsvant er et propellfly av typen ATR-42 og har to motorer. Her er et fly fra Trigana Air Service fotografert den 10. januar 2015. Foto: Bagus Indahono / EPA / NTB ScanpixVis mer

Passasjerfly med 54 personer er savnet i Indonesia

Forsvant midt på Papua-øya. Har stoppet søket på grunn av nattemørket.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Indonesiske myndigheter har mistet kontakten med et passasjerfly med 54 personer om bord.

- Vi kan ikke bekrefte at det har krasjet. Vi kan bare si at vi har mistet kontakt med flyet, sier Bambang Soelystyo ved det nasjonale redningsselskapet til Reuters.

Med fem barn Trigana Air Service TGN267 forsvant over Papua-provinsen, som er den indonesiske delen av øya de deler med Papua Ny-Guinea.

Det er 44 voksne, fem barn og fem flyansatte om bord, melder det statlige søk- og redningsbyrået på Twitter.

Sola har nå gått ned i Indonesia, noe som gjør redningsarbeidet vanskelig. Området flyet kan ha landet eller krasjet i, består av fjell og tykk skog. Og det er minst ti timer til folkene om bord kan bli funnet.

- Vi har stoppet søket på grunn av natten og dårlig sikt. Vi vil fortsette søket klokka 06.00 i morgen tidlig, skriver redningsselskapet når klokka er 20.00

Mistet kontakt Flyturen skulle bare tatt 50 minutter. Trigana Air Service-flyet skulle landet i Oksibil, midt på øya, på vei fra Sentani-flplassen som ligger ved Jaya Pura nord på øya. Men flyet forsvant underveis. Den norske piloten Thomas Segelcke Thrap jobber som pilot i Sentani og forteller til VG at det er en krevende rute.

- Ut fra Sentani er det flatt og fint, men det går en fjellkjede på langs med øya som du må over for å komme til Oksibil. Jeg er alltid veldig forsiktig inn og ut av Oksibil hvis det er dårlig vær. Det er være en vanskelig og krevende rute i dårlig vær, sier Thrap til Dagbladet.

KREVENDE RUTE:  Den norske piloten Thomas Segelcke Thrap jobber i Sentani og flyr ofte ruta til Oksibil. Han sier det er en krevende rute, over en fjellkjede. Foto: Privat
KREVENDE RUTE: Den norske piloten Thomas Segelcke Thrap jobber i Sentani og flyr ofte ruta til Oksibil. Han sier det er en krevende rute, over en fjellkjede. Foto: Privat Vis mer

Flyet tok av fra Sentani klokka 14.10 lokal tid og de mistet kontakt med det 14.55. Flyet hadde da 34 minutt igjen før det skulle nådd Oksibil klokka 15.16. Thrap anslår at de da skulle ha nådd fjellområdene på nordsiden.

- Det er ingenting i det området. Kanskje noen landsbyer, men de er så små at du ikke kan kalle det en landsby engang. Du kan fly veldig lenge uten at det er noen eller noe som helst form for bebyggelse, sier Thrap til Dagbladet.

Svartelistet Trigana Air Service har ikke tillatelse til å fly i Europa, og har vært svartelistet siden 2007.  Propellflyet har to motorer og er av typen ATR-42.

Indonesiske myndigheter lovet å oppgradere sikkerhetsreglene da et AirAsia-fly styrtet på vei fra Surabya til Singapore styrtet i havet utenfor Indonesia den 28. desember i fjor. 162 mennesker døde.

FORSVANT PÅ PAPUA:  Flyet var på vei fra Sentani  på nordsiden av øya til Oksibil midt i landet da det forsvant. Foto: Google Map
FORSVANT PÅ PAPUA: Flyet var på vei fra Sentani på nordsiden av øya til Oksibil midt i landet da det forsvant. Foto: Google Map Vis mer