Boeing 737 Max 8

Passasjerpilot reddet Boeing-flyet dagen før dødsstyrten

Dagen etter døde 189 personer.

NYTT FLY: På bare seks måneder har den helt nye flytypen Boeing 737 Max 8 styrtet to ganger. Dette vet vi om flyet. Video: CNN Vis mer

Dagen før Boeing 737 Max 8-flyet stupte i Javasjøen og 189 personer omkom, hadde flyet store problemer. Den eneste som visste hvordan flyet kunne reddes, var en pilot som i utgangspunktet var med flyet som vanlig passasjer, skriver nyhetsbyrået Bloomberg.

Passasjerpiloten hadde benyttet seg av tilbudet om å sitte i cockpitens såkalte «jumpseat», og klarte å diagnostisere problemet og fortalte mannskapet hvordan de skulle deaktivere datasystemet som skapte problemer. På den måten reddet vedkommende, som er pilot i Lion Airs søsterselskap Batik Air, alle om bord fra en katastrofe.

Dagen etter skal det samme problemet ha oppstått i lufta - med det samme flyet, skriver Bloomberg.

Da var det ingen om bord som klarte å redde flyet fra katastrofen.

Det er to kilder med innsyn i den pågående indonesiske etterforskningen som forteller nyhetsbyrået om hendelsen dagen før katastrofen.

- Delte ikke informasjon

Da 189 mennesker styrtet i døden i Javasjøen dagen etter, var det andre piloter i flyets cockpit. Det framgår ikke i Bloomberg-artikkelen om mannskapet hadde blitt informert om hva som hadde skjedd dagen før.

SVART BOKS: Et bilde som den franske flyhavarikommisjonen (BEA) har offentliggjort av den ene svarte boksen (som egentlig er oransje), etter ulykken i Etiopia, viser at den har store skader. Foto: BEA
SVART BOKS: Et bilde som den franske flyhavarikommisjonen (BEA) har offentliggjort av den ene svarte boksen (som egentlig er oransje), etter ulykken i Etiopia, viser at den har store skader. Foto: BEA Vis mer

Nyhetsbyrået Reuters viser imidlertid til en midlertidig rapport fra november, hvor det heter at mannskapet fra kvelden før ikke delte all informasjon om problemene de hadde opplevd i lufta.

- Vi har gitt all informasjon vi har om flighten og flyet til indonesiske NTSC (flyhavarikommisjonen). Ettersom etterforskningen er pågående, kan vi ikke gi ytterligere kommentar, sier Danang Prihantoro, pressetalsperson for Lion Air, til Bloomberg.

Verken NTSC eller Boeing har ønsket å kommentere saken.

Flyet som styrtet i Indonesia i oktober i fjor, var av samme type som 10. mars i år styrtet i Etiopia med 157 personer om bord.

- Klare likheter

Frankrikes flyhavarikommisjon BEA, som etterforsker ulykken i Etiopia, uttalte torsdag forrige uke at de to ulykkene har «klare likheter».

Den etiopiske transportministeren Dagmawit Moges kom med tilsvarende opplysninger søndag, da han viste til data fra ferdsskriveren til flyet fra Ethiopian Airlines.

- Klare likheter er registrert mellom styrten til Ethiopian Airlines rute 302 og Indonesian Lion Air rute 610. Dette skal undersøkes i den videre etterforskningen, sa hun og la til at en foreløpig rapport om styrten blir offentliggjort i løpet av 30 dager.

STYRTET I HAVET: Pårørende til passasjerer om bord på Lion Air-flyet som styrtet i havet utenfor Jakarta i oktober, gjennomgår personlige eiendeler som ble hentet opp fra havet etter flyulykken. Foto: Tatan Syuflana / AP / NTB Scanpix
STYRTET I HAVET: Pårørende til passasjerer om bord på Lion Air-flyet som styrtet i havet utenfor Jakarta i oktober, gjennomgår personlige eiendeler som ble hentet opp fra havet etter flyulykken. Foto: Tatan Syuflana / AP / NTB Scanpix Vis mer

En desperat kamp

I dag kom også rystende opplysninger fra en foreløpig rapport etter flyulykken i oktober. Ifølge nyhetsbyrået Reuters søkte pilotene i Lion Air-flyet desperat etter svar på hva som var feil, i flyets håndbok, kort tid før flyet styrtet i bakken.

Det sier tre ikke navngitte kilder med kjennskap til opptak fra flyets taleregistrator til Reuters.

Allerede to minutter etter at flyet hadde tatt av fra Jakarta kom den første meldingen fra flyet om problemer.

I de påfølgende ni minuttene ble pilotene feilaktig advart av flyets systemer om at flyet hadde for lav hastighet, og at det derfor var i ferd med å steile, ifølge rapporten Reuters viser til.

Flyets kaptein kjempet for å få flyet til å stige, men flyets datasystemer fortsatte feilaktig å melde om at flyet steilet. For at flyet skulle «flate ut» pekte nesa ned mot bakken.

Tre minutter før flyet styrtet i bakken ba kapteinen (31) flyets styrmann (41) om å overta kontrollen, mens han selv lette febrilsk i flyets håndbok etter svar på å løse problemet. Styrmannen lyktes ikke med å kontrollere flyet i kampen mot datasystemene, og kapteinen fant ikke svar i håndboka før det var for seint, heter det ifølge en midlertidig rapport Reuters viser til.