Passasjersvikt på Sørlandsbanen

De fleste avganger mellom Kristiansand og Oslo har vært 20 til 50 minutter forsinket siden juni i fjor.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tekniske problemer og forsinkelser førte til at passasjersvikten endte på 20 prosent i fjor, sier informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB til Fædrelandsvennen.

Fjorårets store forsinkelser startet med at Adtranz, leverandøren av Signatur, ikke klarte å oppfylle avtalen med NSB. Siden NSB ikke hadde reservetog å sette inn, førte det til at de nye togene som skulle øke frekvensen i februar uteble.

Men det var først da et Signaturtog mistet et hjul og sporet av på Nelaug, at NSB fikk alvorlige problemer med driften av Sørlandsbanen.

Etter avsporingen ble alle Signatur satt på verksted i en måned, og passasjene måtte nøye seg med eldre og færre tog.

Da de nyere togene ble satt inn igjen, var det med redusert fart og hastighet på lik linje med gamle ekspresstogene. Det skyldtes at NSB fremdeles slet med problemer med akslinger, boggitrykk, sprekkdannelser og slitte bremseklosser.

Det er nesten to år til krengetogene skal settes i drift, og da skal produsentene ha skiftet ut akslinger og boggier på de nye supertogene. Dette vil koste 94 millioner kroner stykket, melder Fædrelandsvennen.