Passasjertog kjørte forbi brannen

Et InterCity-tog passerte eksplosjonsstedet på Sjursøya i Oslo bare sekunder etter eksplosjonen. - Vi kjente en enorm varme gjennom togveggen, forteller en passasjer.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Flammene sto 50 meter opp i lufta etter at en tankbil kolliderte med et godstog fullastet med biler i Oslo i ettermiddag. Østfoldbanen og Mosseveien ble stengt.

Ulykken skjedde klokken halv fire. Et tog kolliderte med en tankbil. Ulykken skjedde i en rundkjøring med planovergang. Toget fraktet rundt ti personbiler. Minst fire av dem ble totalskadd. Også andre biler i området ble ødelagt av den voldsomme varmeutviklingen.

Tankbilen var full av bensin og diesel og sto i brann i flere timer.

Store mengder drivstoff

- Vi lot tankbilen brenne av miljøhensyn, for å unngå å få bensin og diesel i kloakksystemet, sier brigadesjef Arild Halvorsen til Dagbladet.no.

Brannvesenet opplyser at faren for en større og mer alvorlig eksplosjon i selve tankbilen var liten. Årsaken er at ventilene på tankbilen ble slått åpne i ulykken, og at drivstoffet rant ut.

Tankbilen fraktet 17 500 liter bensin og 19 000 liter diesel da ulykken inntraff.

Passerte like etter ulykken

Like etter ulykken passerte et InterCity-tog fra Oslo mot Halden ulykkesstedet. Sporet det kjørte på går helt parallelt med sporet hvor ulykkestoget sto i brann.

Ifølge en passasjer på toget var avstanden rundt 35-40 meter.

NSB opplyser at det normalt er rundt 200 passasjerer på dette toget, men at de ikke har oversikt hvor mange som var om bord i det aktuelle togsettet.

- Jeg kan bekrefte at det passerte et tog like etter ulykken klokka 15.30. Vi visste da om ulykken, men ikke at det var en brann der, sier informasjonssjef Audun Tjomsland i NSB til Dagbladet.no.

En av passasjerene som Dagbladet.no har snakket med forteller at den bakerste vognen han satt i var to tredeler full.

- Vi merket en enorm varme inne i vogna. Først trodde jeg det var den skarpe sola som varmet, men da vi så flammene og røyken utenfor vinduet på høyre side, forsto vi hva som førte til den kraftige varmeutviklingen, sier passasjeren til Dagbladet.no

Han beskriver det hele som om når du åpner en ovnsdør og den varmen som slår mot deg da.

- Jeg ville ikke komme noe nærmere enn det vi var.

Full etterforskning

Jernbaneverket var på ulykkesstedet rundt 30 minutter etter eksplosjonen, og havarikommisjonen var raskt på plass.

- Da vi fikk vite om brannen sperret vi linjene omgående, sier Tjomsland.

Toget som kolliderte med tankbilen holdt en hastighet på rundt 5 km/t. Årsaken til ulykken er ikke kjent, men signalanlegget på kaiområdet skal sjekkes for mulige feil.

Verken togføreren eller lastebilsjåføren ble skadd i ulykken.

Kunne sees over hele Oslo

Røykskyen fra ulykkesstedet kunne sees over store deler av Oslo.

- Jeg så utrolig mye røyk. Veldig mørk røyk. En svært sky med røyk. Røyken gikk rett opp og bortover, sa øyenvitne Mathias Relling Johansen til Dagbladet.no tidligere i dag. Han bor øverst på Ekeberg og ser utover hele området.

Mosseveien og jernbanen sperret

Østfoldbanen og Mosseveien ble stengt i flere timer mens brannvesenet kjempet mot flammene. Klokka 17.12 i ettermiddag ble veien igjen åpnet for trafikk forbi ulykkesstedet.

Alle tog inn til Oslo snudde på Ljan stasjon. Det var et skiftelok fra Cargonet som var involvert i ulykken.

- Vi hadde tre personer i området, en lokfører og to sporskiftere. Verken de eller trailersjåføren ble skadd, sier administrerende direktør i Cargonet Kjell Frøyslid til Dagbladet.no.

<B>KRAFTIG RØYK: Røyken lå tett over Mosseveien i Oslo.
<B>RØYK:</B> Røyken syntes godt fra Oslo sentrum. Tankbilen sto i full fyr og antente godstoget.
ENORM VARMEUTVIKLING:</B> Skuelystne ble holdt på lang avstand, både av hensyn til eksplosjonsfaren, men også på grunn av den enorme røyk- og varmeutviklingen.
FULL FYR: Det var nesten ingenting igjen av tankbilen som kolliderte med et godstog