Påstår norsk cruiseskip brøt vikeplikt

London (NTB): Det norskeide cruiseskipet «Norwegian Dream» overholdt ikke vikeplikten før det natt til tirsdag braste inn i et containerskip i Den engelske kanal, skriver den britiske avisa Evening Standard.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Avisas kilder er ifølge CNN Norge etterforskere som har begynt granskingen av kollisjonen, og det skal være de første, ubekreftede rapportene fra undersøkelsen som peker mot at vikeplikten ikke ble overholdt.

En sentral kilde i etterforskningen skal ifølge avisa ha uttalt at det Panama-registrerte taiwanesiske containerskipet «Ever Decent» ser ut til å ha hatt forkjørsretten på sin side. Skipet var på vei fra Thamesport til Zeebrugge i Belgia.

Unngikk såvidt

Evening Standard har også nye opplysninger om at det Bahamas-registrerte norske cruiseskipet med 2.400 passasjerer om bord, såvidt unngikk å bli truffet av en annen større båt, rett etter kollisjonen med containerskipet.

- Det var bare så vidt vi ikke ble delt i to som en hermetikkboks. Det andre skipet ville ha truffet oss midtskips. «Norwegian Dream» ble slengt til side av sammenstøtet med containerskipet, og det andre passasjerskipet unngikk å treffe oss med sin akterende med kun noen centimeter, sier assisterende purser John Livingstone på til Evening Standard.

Norwegian Cruise Line (NCL) eier «Norwegian Dream», som er registrert på Bahamas.

Administrerende direktør Geir Aune i NCL vil ikke kommentere påstandene i Evening Standard.

- Men det forbauuser meg veldig hvis etterforskerne uttaler seg til avisene, det har de ikke anledning til. Vi uttaler oss prinsipielt ikke i det hele tatt før vi har resultatene av undersøkelsene, sier Aune.

Krever kontroll

Selv om Den engelske kanal skal være et av de best overvåkede og regulerte farvann i verden gjentok den internasjonale sjøfartsorganisasjonen IMO, onsdag sitt krav om direkte kontroll av skip i slike travle sjøområder.

Ifølge nyhetsbyrået AFP er det i dag ikke noe enhetlig og bindende system for kontroll av skipstrafikken. Kystvakten kan gi råd om potensielle farer, men har ingen rett til å gi et skip ordre om å endre kurs, mål eller last. Etter ulykken har flere uttrykt at det bare var et tidsspørsmål før en slik kollisjon ville intreffe sett på bakgrunn av det store antallet skip som passerer gjennom området som er en av verdens travleste skipsleder.

Mysterium

Ekspertene kan ikke begripe hvordan ulykken med «Norwegian Dream» kunne skje. Det var ingen problemer med været, og begge skip var utstyrt med anti-kollisjonsradar og annet avansert sikkerhetsutstyr.

Bare tre passasjerer på det norske skipet ble lettere skadd, mens de 17 mannskapene på «Ever Decent» onsdag fortsatt jobbet med å slukke brannen som oppsto etter kollisjonen.

- Begge rederiene har svært god sikkerhetsbakgrunn, og generelt er slike ulykker merkelige og sjeldne - cruiseskipet var jo opplyst som et juletre om natten, sier Leigh Smith, redaktør av Lloyds List til BBC.