Pastellfarger, tekno, dans og sminke: Slik vil EU få flere kvinnelige forskere

- Nei, vi driver ikke med ironi, sier en talsmann for EU-kommisjonen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): EU-kommisjonen forsøker for tida å lokke flere kvinner ut i vitenskapen, og har lansert en reklamekampanje med slagordet «Vitenskap: Det er en jentegreie».

Men reklamen du kan se i denne saken har ikke akkurat slått an. Faktisk har den fått så massiv kritikk på nettet at en talsmann for EU-kommisjonen måtte rykke ut og avvise at det hele var et dårlig forsøk på en spøk.

- Vi driver ikke med ironi, sier talsmannen ifølge The Telegraph.

Videoen ble lagt ut på nettet torsdag men er allerede fjernet på grunn av de negative tilbakemeldingene. Videoen er stemplet som fornærmende og kvinnediskriminerende.

Smiler og ler I videoen møter vi flere unge, kvinnelige modeller, som smilende danser rundt til en tekno-låt til rosa og pastellblå bakgrunner. Modellene smiler og ler, og sender slengkyss inn i mkaeraet.

Det vitenskapelige alibiet er innklipp av forskjellige elementer du vanligvis vil finne i et laboratorium, som begerglass, prøverør og forskjellige formler.

Alt dette kobles sammen med ting som neglelakk og leppestift.

Både The Telegraph og Nature News har samlet flere av reaksjonene som har kommet på videoen.

- Idioti - Det er nesten forbi parodi-nivået. Den har med seg alt vi bekymrer oss for når det gjelder stereotyper og kroppsidealer. Man kunne ikke ha funnet på dette, sier Victoria Herridge, en britisk paleontolog.

Petra Boynton, en psykolog ved University College London, reagerer slik:

- Hva er dette for noe dritt? Idioti som dette hjelper ikke.

- Hei jenter, vitenskapen vil ha deg - men ikke glem leppestiften din, skriver Nature News ironisk.

Også på Twitter har reaksjonene haglet, blant annet denne perlen:

- Det er ikke et skritt framover å si: «Du trodde kvinnelige forskere var kjedelige eller ikke-eksisterende, men de er faktisk heite».

- Ville vite hva jentene var interessert i EU-kommisjonen forsvarer likevel videoen, til tross for at den altså er blitt fjernet.

- Målet med den første fasen av kampanjen er å få jenters oppmerksomhet og vise dem, gjennom ekte rollemodeller, at vitenskapen kan være kult, at det er en flott karrieremulighet og noe som kan forandre livet ditt, sier Michael Jennings i EU-kommisjonen.

Han legger til at EU-kommisjonen har hatt fem fokusgrupper med jenter i alderen 13-17 år før de laget videoen.

- Den kom ikke ut av det blå. Det var viktig for oss å få vite hva jentene var interessert i, hva vi måtte gjøre for å få oppmerksomheten deres, sier han.

Svaret kan du altså se i videoen over: Pastellfarger, tekno, dans og sminke er altså måten å få jenters oppmerksomhet på.