Patagonia vekker oppsikt

Klesmerket som er kjent for sin sosiale aktivisme, overrasker igjen.

<strong>«RASSHØL»:</strong> Merkelappene på de nye shortsene til Patagonia har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier. Foto: AP / NTB Scanpix
«RASSHØL»: Merkelappene på de nye shortsene til Patagonia har fått mye oppmerksomhet i sosiale medier. Foto: AP / NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

«Stem rasshøla ut.»

Det er teksten som møter deg om du har kjøpt en av shortsene i den nyeste kolleksjonen til Patagonia, og tatt en litt nærmere kikk på merkelappen.

Bildet av merkelappen gikk viralt i går, og gjorde at klesmerket trendet på Twitter.

Patagonia er kjent for den sosiale aktivismen sin, og har flere ganger snakket ut mot dem som ikke tror på klimaendringene, ifølge CNN. Shortsene som har fått den spenstige merkelappen, ble først produsert i 1973.

- Vi har stått opp mot klimafornektere nesten like lenge som vi har produsert de shortsene, sier talsperson for merket, Corley Kenna til CNN Business.

- BLIR KALDERE: Etter å ha vært stille om skogbrannene som har herjet California, møtte Trump opp i delstaten mandag 14. september. Der forsikret han om at «det vil bli kaldere». Det skaper reaksjoner. Video: Dagbladet TV / AP Vis mer

Ut mot skeptikere

Selskapets administrerende direktør, Yvon Chouinard, skal i flere år ha sagt «stem rasshøla ut», ifølge Kenna. Hun forklarer at det da er snakk om politikere som fornekter eller ikke tar klimakrisen seriøst, og som ikke bryr seg om vitenskapen.

Sitatet skal heller ikke være rettet mot et enkelt parti.

Vil få flere til å stemme

En av direktørene til selskapet, Brad Wieners, har også tvitret at de kommer til å gå sammen med BallotReady for å oppfordre amerikanere til å stemme ved valget 3. november.

På nettsidene sine skriver de:

«Vi trenger å velge klimaledere. Hvem som velges inn i senatet i 2020, kommer til å ha en stor, langtvirkende effekt på klimapolitikken her i landet, og hvilke ville områder som kommer til å eksistere.»

Både i 2016 og 2018 stengte selskapet ned alle butikkene og distribusjonssentrene sine, samt hovedkontoret sitt for at deres ansatte skal kunne gå og stemme. De planlegger å gjøre det samme i år.

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer