Påtvunget garasjesalg: Frykt for at Hellas vil selges til spottpris

Tidligere IMF-økonom spår oligarki-framvekst som i Russland på 90-tallet.

SELGES: Den greske statens aksjer i Alpha Bank er blant eiendelene som et privatiseringsfond nå skal selge ut i et forsøk på å reise 50 milliarder euro til Hellas og landets kreditorer. Her fra bankens avdeling i Sofia, Bulgaria. AFP PHOTO / DIMITAR DILKOFF
SELGES: Den greske statens aksjer i Alpha Bank er blant eiendelene som et privatiseringsfond nå skal selge ut i et forsøk på å reise 50 milliarder euro til Hellas og landets kreditorer. Her fra bankens avdeling i Sofia, Bulgaria. AFP PHOTO / DIMITAR DILKOFF Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

At Hellas må selge gamle, råtne stadionanlegg fra De olympiske leker i Aten i 2004 for å få fornyet krisehjelp fra landets långivere, lever de fleste grekere sannsynligvis godt med.

At det greske postvesenet, havnene i Pireus og Tessaloniki og til og med Atens vannforsyning nå skal selges til private, er verre å svelge.

Provoserer Blant dem som har signalisert innbitt motstand er både fagforeninger og ansatte i bedriftene som planlegges solgt.

Og selv om Syriza-partiet som kom til makta blant annet på sin motstand mot salg av statseiendom nå har krøpet til korset og sagt «greit», vil utenlandssalg av infrastruktur utvilsomt provosere mange.

For eksempel ligger det aserbajdsjanske statsoljeselskapet Socar i startgropa til å kjøpe gassdistribusjonsselskapet DEFSA, og venter ifølge nettstedet Europe Online bare på et klarsignal.

- Befester oligarki Privatiseringsfondet Hellenic Republic Asset Development Fund ble opprettet allerede i 2011, men har hittil bare fått inn «småpenger» - drøyt tre milliarder euro - sammenliknet med det opprinnelige målet om å ha fått inn 50 milliarder euro innen 2015.

Men fortsatt er det meningen å - på sikt - skaffe 50 milliarder euro til Hellas bunnskrapte statskasse.

Nå advarer en tidligere økonom i Det internasjonale pengefondet (IMF) mot følgene:

- Akkurat det som vi alle mener Hellas må bli kvitt - oligarkiet - vil faktisk bli befestet ved å privatisere på denne måten, sier tidligere IMF-økonom Peter Doyle til den britiske avisa The Guardian.

Dagbladet omtalte nylig Hellas' problemer med oligarkiet i denne kommentarartikkelen.

- Brannsalg Doyle frykter privatiseringen vil få samme resultat som den omfattende privatiseringen i Russland på 1990-tallet: Statseiendom solgt på billigsalg og et samfunnslag av mektige, superrike oligarker.

Her er salgslista

35 Real State buildings
  • Shares of Athens International Airport S.A.
  • Shares of Hellenic Petroleum (HELPE)
  • Shares of ODIE (Hellenic Horse Racing)
  • Shares of Ellinikon
  • Shares of LARCO
  • Shares of the Athens Water Supply and Sewerage Company (EYDAP) 
  • Shares of Thessaloniki Water Supply and Sewerage Company (EYATH)
  • Shares of OLP
  • Shares of OLTH
  • The economic rights of Hellenic Motorways
  • Shares of the Hellenic Football Prognostics Organisation (OPAP)
  • Shares of ALPHA Bank
  • Shares of National Bank
  • Shares of Piraeus Bank
  • Rights of natural gas storage in South Kavala
  • Rights of State Lottery Tickets
  • Gaming Rights to Hellenic Football Prognostics Organisation (OPAP)
  • Rights of 39 Regional Airports
  • Rights of "Mobile Spectrum"
  • Rights of "Mobile Telephony Frequencies" Shares of 
  • Voting Rights of Hellenic Post (ELTA)
  • Voting Rights of 10 Ports
  • Kilde: Hellenic Republic Asset Development Fund

Han og andre økonomer mener planen om det storstilte salget er en stor tabbe.

Ifølge The Guardian vurderes dessuten målet om å få inn hele 50 milliarder euro som totalt urealistisk både innad i IMF og i EU-kommisjonen. I en situasjon hvor Hellas befinner seg helt på knærne økonomisk, tror økonomene at prisene som oppnås vil bli elendige.

- Privatisering i Hellas nå er det samme som brannsalg, sier økonomen Jens Bastian til The Guardian. Bastian har tidligere jobbet med privatisering i Hellas med EU-kommisjonen som oppdragsgiver.

Stopp - og restart Da statsminister Alexis Tsipras' fra protestpartiet Syriza kom til makten ved årsskiftet, var noe av det første han gjorde å stoppe salgsprosessen for det greske elektrisitetsnettet ADMIE.

Under kriseforhandlingene med eurosone-landene tidligere i sommer, var privatiseringsprosessen et av de mest betente temaene.

I løpet av det greske dramaet med en folkeavstemning og senere en paradoksal enighet med eurosone-landene om akkurat slike innstramminger som folket sa nei til, ble Tsipras likevel tvunget til å godta nye omdreininger i privatiseringsprosessen.

Flyplasser og havner På hjemmesida til Hellenic Republic Asset Development Fund ligger lista over det som skal selges.

Der finner vi blant annet Atens internasjonale flyplass, statens aksjer i oljeselskapet Hellenic Petroleum, Atens og Tessalonikis vannforsyning, statens aksjer i tre storbanker og Hellenic Post.

Ifølge The Guardian har Tsipras i det minste oppnådd to innrømmelser i drakampen med eurolandenes toneangivende leder, Tysklands forbundskansler Angela Merkel: At fondet skal styres fra Aten og ikke Luxemburg, og at en fjerdedel av de frigjorte midlene skal gå til investeringer i Hellas.

DRAKAMP: I drakampen med den tyske forbundskansleren Angela Merkel i den andre uka i juli måtte grekernes statsminister Alexis Tsipras gå med på omfattende privatisering av gresk statseiendom. Foto: AFP/ John MacDougall
DRAKAMP: I drakampen med den tyske forbundskansleren Angela Merkel i den andre uka i juli måtte grekernes statsminister Alexis Tsipras gå med på omfattende privatisering av gresk statseiendom. Foto: AFP/ John MacDougall Vis mer

Resten skal brukes som egenkapital for det greske bankvesenet og til tilbakebetaling av lån.

TIL SALGS: Atens internasjonale flyplass er nå til salgs. Her Frankrikes president Francois Hollande og Hellas daværende statsminister Antonis Samaras under en velkomstseremoni på flyplassen i 2013. Foto: AFP/Alexandros Katsis
TIL SALGS: Atens internasjonale flyplass er nå til salgs. Her Frankrikes president Francois Hollande og Hellas daværende statsminister Antonis Samaras under en velkomstseremoni på flyplassen i 2013. Foto: AFP/Alexandros Katsis Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer