Påvirket av alkohol - la press på pilotene

Granskingsrapporten etter flyulykken ved Smolensk der Polens president Lech Kaczynski døde, slår fast at Polens øverstkommanderende la press på pilotene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet): Det var massiv tåke og vanskelige forhold da flyet med den polske eliten styrtet i Smolensk 10. april i fjor. Rapporten om ulykken ble presentert i Moskva i går.

Mye var galt Den slår fast at et uerfarent mannskap ikke sjekket været i Smolensk før avgang fra Warszawa.

I tillegg framkommer det at sjef for Polens luftforsvar, Andrzej Blasik, hadde alkohol i blodet da han ble obdusert og la press på piloten på ulykkesflyet for å lande. Rapporten kaster lys over pilotenes manglende vilje til å vurdere og lande på en alternativ flyplass. Dette var hovedgrunnene til ulykken, slår rapporten fast, melder den statlige russiske TV-stasjonen Russia Today.

Presidenten, presidentfruen, og 94 andre framtredende militære og sivile ledere, døde i ulykken.

Da et utdrag av rapporten ble presentert for den polske regjeringen før jul, sa statsminister Donald Tusk at granskingskommisjonens funn var grunnløse og uakseptable. Han ville imidlertid ikke presisere konkret hva han reagerte på.

Vanskelig for regjeringen Granskingskommisjonen har bestått av forskere og eksperter fra Russland, Polen, USA, og andre land. Rapporten er en knusende dom over Polens organisering av besøket til Russland i april i fjor.

Grunnen til at Kaczynski og hele den politiske eliten skulle til Smolensk var at de skulle minnes massakeren på Polens elite under 2. verdenskrig, da Stalin henrettet store deler av Polens militære og politiske elite i 1941. Polens nasjonale traume fra 1941 ble til et nytt traume i 2010, da Polens elite enda en gang døde i skogene ved Katyn.

Granskingskommisjonens rapport er derfor også en politisk varm potet i dagens Polen. For 10. april i fjor var dagen da alt gikk galt. Og det er ingen å dele skylda med, slik det går fram av rapporten.

Grunnleggende mangler Medlem av granskingskommisjonen, Tatiana Anodina, la fram granskingsrapporten i går. Hennes dom var knusende:

- Det var grunnleggende mangler ved utvelgelsen og opplæringen av mannskapet, i vurderingen av om flyet var klart for avgang, og i viljen til å vurdere alternative flyplasser, slår rapporten fast. Før avgang hadde ikke mannskapet sjekket været i Smolensk, melder Russia Today.

I kommunikasjonen mellom flyplassen og ulykkesflyet kommer det fram at tårnet ved Smolensk advarte pilotene  om elendig sikt, uten at pilotene tok hensyn til dette.

LEDET GRANSKNINGEN: Tatiana Anodina presenterte i går funnene i granskningsrapporten. Foto: EPA/Sergei Chirikov/Scanpix
LEDET GRANSKNINGEN: Tatiana Anodina presenterte i går funnene i granskningsrapporten. Foto: EPA/Sergei Chirikov/Scanpix Vis mer

- Mannskapet bestemte seg for ikke å fly til en annen flyplass til tross for eksakt og gjentatt informasjon om værforholdene ved Smolensk-Severnij flyplassen, heter det i rapporten.

Anodina aviser spekulasjoner om mulig terror, brann, eller sabotasje.

- Motorene fungerte til de traff bakken, sa Anodina under presentasjonen.

Kommisjonen offentliggjorde også kommunikasjonen mellom tårnet og ulykkesflyet, helt til flygerne skriker - og flyet styrter.

FÅR SKYLDA: Leder for Polens luftforsvar, Andrzej Blasik, får skylda for ulykken i Smolensk. Foto: EPA/Bogdan Borowiak/Scanpix
FÅR SKYLDA: Leder for Polens luftforsvar, Andrzej Blasik, får skylda for ulykken i Smolensk. Foto: EPA/Bogdan Borowiak/Scanpix Vis mer